ERP ontwikkelen blijft vooralsnog een leerproces voor Microsoft
ERP-grootheden SAP en Oracle zijn er al geruime tijd achter dat ERP-klanten zich niet in het gedachte upgradekeurslijf van de leverancier laten dwingen.
Microsoft heeft zijn ERP-klanten op de klantenbijeenkomst Convergence 2007 ook meer duidelijkheid beloofd over de upgradestrategie van zijn software. Op verrassingen zitten klanten immers niet te wachten. De Dynamics-productlijn van MBS behelst de ERP-programmatuur AX (voorheen Axapta), GP (voorheen Great Plains), NAV (Navision) en SL (Solomon); daarnaast vallen onder deze lijn nog Dynamics CRM en de Retail Management Solution.
Kirill Tatarinov, sinds deze zomer als senior vicepresident verantwoordelijk voor de MBS-divisie, heeft beloofd van deze producten iedere twee jaar een nieuwe versie op de markt te brengen, met na een jaar steeds een servicepack. Dat is voor ERP-software erg frequent, en wat de precieze upgrades zullen inhouden, is nog niet duidelijk. Daarover gaat Microsoft voortaan anderhalf jaar van tevoren helderheid verschaffen, zei Tatrinov toe.
Dat het uitbrengen van nieuwe software geen sinecure is, weet Microsoft natuurlijk al, maar het bedrijf realiseert zich dat ook bij zijn ERP-producten. De nieuwe versie van Dynamics NAV loopt een vertraging op van circa een jaar. Het komt nu in de tweede helft van 2008 op de markt. Ook de brede introductie van Dynamics CRM 4.0 (codenaam Titan), oorspronkelijk gepland voor juni of juli dit jaar, is naar het eind van 2007 opgeschoven.
De vertraging van NAV, dat volgend jaar niet 5.1 maar 6.0 als versienummer meekrijgt, heeft onder andere te maken met het feit dat softwarepartners hun op Navision gebaseerde brancheoplossingen aan de nieuwe architectuur van de software moeten aanpassen en daar vrij veel tijd voor nodig hebben. NAV 6.0 krijgt voor het eerst webservicesondersteuning, wordt geheel .NET-gebaseerd en gaat gebruikmaken van de BI-functionaliteiten van SQL Server Reporting Services.