Exact moet juist niet in hoger beroep gaan!
In deze rubriek twee reacties van partijen ‘aan de ander kant van de streep’. Met veel aandacht heb ik het pleidooi van Frans van Schelven gelezen waarin hij adviseert Exact in hoger beroep te gaan naar aanleiding van de recente uitspraak van de rechtbank in Den Bosch waarin Exact is veroordeeld tot het betalen van de geleden schade als gevolg van het leveren van ondeugdelijke producten. Merkwaardig is zijn opstelling dat waar hij de rechtbank in Den Bosch beticht van het onheus gebruik maken van een ‘timmerkist met juridische tools’, hij met nog uitgebreidere ‘juridische tools’ de rechtbank in Den Bosch wil terug slaan door ‘in hoger beroep gaan’ te adviseren. Met het begin van zijn stuk kan ik het uiteraard volledig eens zijn. Contract is contract en van professionele partijen mag verwacht worden dat deze in staat zijn te beoordelen of bepaalde contract voorwaarden acceptabel zijn of niet. Echter, evenals in de maatschappij waarin wij allen leven het ‘Recht’ de zwakkere partij in de samenleving dient te beschermen geldt dat ook in professionele en zakelijke wereld. Van een fabrikant van het niveau als dat van Exact mag verwacht worden dat hij deugdelijke en goed werkende software levert en dat het op z’n minst voldoet aan de eigen specificaties. Uit ervaring weet ik dat dat niet altijd het geval is. Een fabrikant die hierop wordt aangesproken zal altijd zijn belangen inschatten en en daar naar handelen. De ‘zwakkere’ partij in een dergelijk situatie is dan al gauw onbeschermd. Dat kan en mag niet het geval zijn. Als er dan in een contractvoorwaarde wordt gesteld dat aansprakelijkheid voor vermogensschade uitgesloten wordt vind ik het volledig juist dat de rechter deze voorwaarde niet redelijk en billijk acht en derhalve niet van toepassing verklaart. Mijn advies aan Exact is: stop juridische steekspellen en stop je energie in deugdelijke producten die op z’n minst voldoen aan de eigen specificaties! Overigens staat Exact, en misschien wel de software branche in z’n geheel, niet alleen in de wereld die ondeugdelijke producten levert. Maar dat terzijde. Luuk de Groot is Purchasing manager bij Integrated Residential Systems Ik ben erg blij met de uitspraak in de zaak Effi-Center - Exact omdat nu eindelijk eens een producent van ondeugdelijke software wordt aangepakt. Meestal komen de softwareboeren weg met een clausule dat de software is zoals ze wordt geleverd en dat er geen enkele aansprakelijkheid voor gevolgschade wordt aanvaard indien de software onverhoopt fouten zou vertonen. Bovengenoemde zaak ligt waarschijnlijk wel wat gecompliceerder omdat er kennelijk een contract dat door beide partijen is ondertekend aan ten grondslag ligt terwijl standaardsoftware zoals van b.v. Microsoft gewoon de licentievoorwaarden eenzijdig dicteert. Wellicht biedt de recente uitspraak een handvat om ook de producenten van standaardsoftware op die manier aan te pakken. Er wordt nog te vaak rotzooi geproduceerd waarbij de klant schade lijdt en de producent vrijuit gaat. Systems and NetworkmanagerRoyal Rotterdam Zoological &Botanical GardensBijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’.