Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: CRM laat klantentrouw flink dalen

Ondanks het gebruik van CRM-systemen zal de klantentrouw over een paar jaar een dieptepunt bereiken. Dat verwacht Gartner Group. De onvolwassenheid van de huidige CRM-systemen en de verwachte invoering van wat de marktonderzoeker het 'supranet' noemt, zullen voorlopig vooral voor frustraties bij klanten zorgen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De gebrekkige staat van CRM-systemen openbaart zich volgens Gartner op dit moment vooral in de call centers (belcentra) waar grote aantallen ingehuurde krachten klanten telefonisch te woord moeten staan. In de praktijk blijken die medewerkers alleen de eenvoudigste problemen te kunnen oplossen. De technologie stelt ze doorgaans ook niet in staat te zien of ze met een winstgevende klant van doen hebben - toch een van de beloften van CRM-technologie. De komst van het 'supranet', een situatie met internet-verbindingen die altijd open staan, draadloze communicatie en alomtegenwoordige 'slimme' apparaten, zorgt voor nog meer ellende. Omdat het stuk voor stuk onvolwassen technologieën zijn, zullen klanten geconfronteerd worden met veel fouten. Iemand die een vliegveld betreedt, zou bijvoorbeeld automatisch op de verkeerde vlucht kunnen worden geboekt, zo voorspelt Gartner. Alle B2C-bedrijven, dus bedrijven die zich op consumenten richten, zullen de verlaagde klantentrouw tot zeker 2007 ervaren. Vooral bedrijven in de bankwereld, vermaaksindustrie, telecom en overheid moeten zich er zorgen over maken, aldus Gartner. (fbl)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in