Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: interne 'spam' is het ergst

Veel bedrijven maken zich zorgen over de hoeveelheid ongevraagde e-mail ('spam') die hun werknemers te verwerken krijgen. Maar zij doen er goed aan eerst binnenshuis eens orde op zaken te stellen. Het grootste deel van de spam blijkt van binnen de eigen bedrijfsmuren afkomstig. Dat concludeert Gartner Group in een onderzoeksrapport.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Roddel, grappen en andere onproductieve e-mail van collega’s kosten werknemers veel tijd. Volgens Gartner kan door het elimineren van dergelijke e-mail de tijd die mensen aan het lezen van hun elektronische post besteden met 30 procent omlaag. Dan moet het management uiteraard wel het voortouw nemen in de bestrijding, stelt het analistenbureau. Gemiddeld besteden werknemers in het onderzoek 49 minuten per dag aan het beantwoorden van e-mail; 24 procent is er meer dan een uur mee bezig. Slechts 27 procent van de e-mail vergt een direct antwoord. Gartner-analist Neil MacDonald pleit voor het gebruik van andere, efficiëntere technieken voor communicatie op de werkvloer: chatrooms, bulletin boards en instant messaging. (fbl)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in