Gartner: Océ moet allround aanbieder zijn
Eerder dit jaar en vorig jaar breidde het bedrijf zijn assortiment ook al flink uit. Toen ging het onder meer om een instapmodel breedformaat printer en een instapmodel kleurenprinter/copier voor kantoor. Het is allemaal onderdeel van de strategie van Océ om zijn assortiment zo uit te breiden dat het aantrekkelijk wordt voor klanten die bij voorkeur alles bij één leverancier afnemen. En inmiddels kan de Limburgse printermaker machines leveren waarmee een kantoorafdeling tevreden is tot en met systemen die de prestaties van offsetdrukpersen benaderen, en zelfs een machine die honderd kranten van 24 pagina’s per minuut kan produceren. Klanten konden afgelopen week al de producten in werking zien tijdens het jaarlijkse evenement OpenHouse 2004 in het Zuid-Duitse Poing. Duizenden klanten, waaronder opvallend veel Nederlanders, bezochten het evenement, waarvoor een week lang een fabriekshal was leeggeruimd. Nichemarkten Océ, met een omzet van 2,8 miljard euro in 2003 en een personeelsbestand van 22 duizend mensen, is wereldwijd marktleider in twee nichemarkten: breedformaat printers, waarin het een omzet van 900 miljoen euro heeft behaald, en de markt voor zeer hoge volumeprinters, waarin het bedrijf met 1,8 miljard euro de helft van de markt in handen heeft. Tweede en derde zijn hier IBM en Xerox. Omdat volgens marktonderzoeker Gartner 60 tot 70 procent van de gebruikers van geavanceerde printsystemen zijn waren bij één leverancier betrekt, moest Océ zijn productaanbod wel uitbreiden. Océ heeft met de invoering van een nieuwe organisatiestructuur in 2002, die onder meer 1450 banen heeft gekost, én de uitbreiding van zijn assortiment, de basis gelegd voor een goede toekomst, stelt Gartner. Eén contactpersoon De reorganisatie betrof onder meer de samenvoeging van de kopieermachines- en printerdivisie. Océ is van oudsher vooral een leverancier van kopieermachines. In 1996 nam het Limburgse bedrijf echter de printertak over van Siemens. De consolidatie houdt in dat een klant nog maar één contactpersoon heeft, voor printers en copiers. Dat biedt het bedrijf een voet tussen de deur voor beide producten als er al één binnen is. Nadeel is wel dat printers en kopieerapparaten over het algemeen door twee gescheiden afdelingen ingekocht worden: automatisering en facilities management. Océ is vooral erg sterk in de markt voor breedformaat printers en dan vooral machines met continue toevoer. De introductie van de VarioStream 9000-serie moet die positie bestendigen. Waar het bedrijf echter een steviger voet aan de grond moet zien te krijgen is de markt voor cutsheetprinters. Hier treft Océ als belangrijkste concurrent marktleider Xerox. Diens assortiment is breder, maar Océ heeft ook uitgebreid. Alternatief Gartner stelt dat Océ vooral moet zorgen dat het een geloofwaardig alternatief kan bieden voor Xerox. Het moet daarvoor klanten overtuigen dat het niet alleen voor de hardware kan zorgen, maar ook voor alle verdere ondersteuning zoals software, en de mogelijkheid om zijn machines te integreren met de omgeving en applicaties van de klanten. Daarbij moet men erop kunnen vertrouwen dat Océ de cutsheetlijn verder blijft ontwikkelen. De samenvoeging van printers en copiers is daarvoor al een goede stap, meent Gartner. Belangrijk voor Océ in dit kader is ook de aangekondigde standaardisering van de PrismaSuite, software voor workflow en documentbeheer. Dergelijke software is voor veel klanten een belangrijk onderdeel van de aankoop van een geavanceerd printsysteem. De firma heeft aangegeven dat Prisma in de toekomst zal voldoen aan de Job Definition Format-standaard. Dat houdt in dat hij zowel geschikt is voor de Océ-systemen als voor die van derden, zoals Xerox. Want niet alle klanten kiezen voor slechts één leverancier.