Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner rekent af met samenwerkingssprookjes

Gartner-analist Carol Rozwell wijst specifiek op een vijftal 'mythen' die bij invoering van samenwerkingssoftware tot uitglijders leiden:
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

1. ‘De juiste IT zal ons samenwerkend maken’
Technologie kan samenwerken makkelijker maken. Maar een samenwerkingsgereedschap aanbieden zonder rollen, processen en metrieken af te spreken is het paard achter de wagen spannen.

2. Samenwerking is altijd goed
Als je kunt niet aangeven wat er door invoering van social media beter moet gaan dat het tot dusverre gaat, dan heeft het waarschijnlijk geen zin. Bekende successen op het gebied van samenwerkingssoftware adresseren - voor zo ver bekend zonder uitzondering - reële zakelijke key performance indicators.

3. Samenwerking is tijdneutraal
Als IT-managers, om vast te stellen wat de belangrijke integratiepunten tussen applicaties moeten worden, een grondige analyse maken van de taken en activiteiten van de doelgroep van een samenwerkingssysteem, vergeten ze nogal eens om samenwerkingsoftware zelf in hun analyses te betrekken. Maar niet goedgeïntegreerde extra software kost tijd in plaats van dat het tijd bespaart.

4. Mensen zijn van nature wel/niet tot samenwerken geneigd
Afhankelijk van hun persoonlijke mate van cynisme zijn mensen geneigd aan te nemen dat werknemers ‘van nature’ geneigd zijn tot samenwerken of juist niet. De werkelijkheid is dat maar heel weinig werknemers zich aan een der uiteinden van het samenwerkingsspectrum bevinden. Voort de meeste mensen geldt dat ze afhankelijk van de omstandigheden op bepaalde punten samenwerken. Als die omstandigheden beïnvloedbaar zijn, is de neiging om samen te werken dat ook.

5. Mensen weten ‘instinctief’ hoe ze moeten samenwerken
Zonder voorbeelden of richtlijnen ten aanzien van het hoe en waarom van samenwerking zijn medewerkers wat de invulling van samenwerking betreft aangewezen op hun eigen interpretaties op dit punt.

"In plaats van de technologie als vertrekpunt te kiezen zouden IT-beslissers eerst eens moeten kijken naar de echte zakelijke doelen” zegt Rozwell, die de zaak aankaart bij wijze van schot voor de boeg voor de ‘Gartner PPM & IT Governance Summit 2011’, die volgende week in Londen plaatsvindt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in