Google en Salesforce bundelen krachten
Google biedt al een verzameling Office-achtige online-applicaties voor tekstverwerking, spreadsheets en e-mail (en binnenkort ook presentaties), waarvan niet bekend is in welke mate die met Salesforce.com’s software wordt geïntegreerd.
De aankondiging zal zeker enigszins de aandacht afleiden van Microsofts komende introductie van een echte online-variant van zijn CRM-software deze zomer (codenaam Titan). Daarnaast is Microsoft al langere tijd bezig met het integreren van zijn CRM-software met Outlook, waaraan de gemiddelde verkoopmedewerker nu eenmaal verknocht is. Een dergelijke diepgaande integratie zal de combinatie van Salesforce.com en Google ook moeten bieden om werkelijk te kunnen concurreren.
Google heeft overigens vorige week een versie van zijn online applicatieaanbod aangekondigd waarmee de Office-achtige applicaties van Google (Gmail, Google Calendar, and Google Docs & Spreadsheets) door ISPs, en andere aanbieders van online diensten, in hun websites en portals zijn in te bouwen. Net als het eerdere aanbod krijgt Google Apps Partner Edition een gratis en een betaalde variant.