Overslaan en naar de inhoud gaan

Google laat zoekresultaten herschikken

Het nieuwe zoekgereedschap is SearchWiki gedoopt. Om de nieuwe mogelijkheden te kunnen benutten is het wel noodzakelijk een Google-account te hebben en daarmee in te loggen. De stap van Google is opmerkelijk omdat het bedrijf tot dusver terughoudend was met het laten manipuleren van zoekresultaten door de gebruiker. Google meende dat zijn uitgekiende zoekalgoritmen altijd de beste uitkomsten zouden opleveren.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Gebruikers kunnen naar wens voor hen interessante items hoger in de ranglijst zetten, irrelevante resultaten weglaten en opmerkingen in de kantlijn plaatsen. De aanpassingen zijn alleen voor de betrokken gebruiker zichtbaar, maar het is ook mogelijk een nieuwe zoeklijst te genereren aan de hand van voorkeuren van andere SearchWiki-gebruikers.

Volgens Google is de verfijning van uitkomsten vooral nuttig voor zoekopdrachten die herhaaldelijk worden uitgevoerd. Zo kan de gebruiker bij voorbaat resultaten weglaten die hij of zij de vorige keer al niet van belang vond. Andersom is het mogelijk, bijvoorbeeld bij het plannen van een vakantie, een reisbestemming die eerder goed is bevallen hoog in de lijst te zetten.

Concurrent Yahoo stelt gebruikers al langer in staat zoekresultaten op hun persoonlijke voorkeuren af te stemmen. Het is bij Yahoo ook mogelijk te zoeken op basis van populariteit van onderwerpen bij andere gebruikers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in