IBM verlost de wereld van de dichtgeslibde inbox
000 aanwezigen op de jaarlijkse Lotusphere-conferentie. Niet het ideale middel dus, om samen efficiënt te zijn.
Anders
IBM heeft besloten dat zijn samenwerkingssoftware Lotus Notes, die al jaren meer biedt dan alleen een e-mailplatform, niet meer voldoende is om de eindgebruikers vooruit te helpen. Daarin kan hooguit via ‘mail threading’ het overzicht over de inbox verbeterd worden. Met Lotus Connections en Lotus Quickr gaat IBM ze middelen bieden om anders te communiceren.
IBM beschrijft Quickr (in feite een opvolger van Quickplace) als een ‘repliceerbaar bestandssysteem dat uitwisselt via RSS- en Atom-feeds’. In plaats van documenten heen en weer te sturen per e-mail, kunnen teamleden die documenten rechtstreeks openen en bewaren in een ‘document library’ of teamwerk-ruimte. Dat kan (via een connector) vanuit Office of rechtstreeks vanuit Lotus Notes’ e-mailvenster. Via RSS-links kunnen teamleden in Quickr (en desgewenst ook vanuit een RSS-lezer of browser) de documenten in het oog houden. Ook wiki’s en blogs houden de communicatie in Quickr op gang. En via integratie met Lotus Sametime is er vanuit een teamwerkruimte ook realtime te communiceren.
Alleen verwijzen
Hoewel de vergelijking met Groove van Microsoft zich aandient, werkt Quickr anders. Bestanden worden in Quickr niet via een P2P-protocol uitgewisseld; IBM blijft van mening dat je alleen naar documenten moet verwijzen.
De belangrijkste toevoeging aan zijn portfolio vindt IBM echter Lotus Connections. Die nieuwe software zou een reden kunnen zijn de e-mail helemaal links te laten liggen. ‘Het eerste geïntegreerde social software platform voor bedrijven’ verenigt enkele internetverschijnselen die al wel professioneel gebruikt worden, maar als middel voor samenwerking niet op de radar van de IT-afdeling verschenen: persoonlijke uithangborden als MySpace, sites voor ‘social bookmarking’ als del.icio.us, blogging et cetera. In geïntegreerde vorm en met de juiste beveiliging zijn die verschijnselen prima te gebruiken in bedrijfsverband, meent IBM. Rhodin: “Veel van deze zaken gebruiken we bij IBM zelf al jaren”.
Connections is vooral een middel om mensen en hun deskundigheid op te sporen in organisaties waar het zicht daarop is verdwenen. “Het is dé manier om een groot bedrijf als een kleine gemeenschap te blijven laten werken”, zegt CTO Tsvi Gal van de Deutsche Bank, die de software heeft getest.
Demonstratie
Een demonstratie op Lotusphere laat zien hoe een persoon op basis van een al aangelegd profiel met ‘tags’ is op te sporen. Blogs en social bookmarking laten zien waar die persoon op dit moment mee bezig is en dus of het de geschikte man of vrouw is voor de taak. Via de functie Activities kunnen de op basis van die kennis gevormde teams op allerlei wijze samenwerken via een gemeenschappelijk ‘dashboard’.
Ordelijk
IBM denkt niet dat het gebruik van ‘social networking’ tot een chaos kan leiden. “We hebben het op onszelf getest. Ons beleid voor het gebruik ervan is vastgesteld en gecommuniceerd en iedereen houdt zich eraan”, aldus Rhodin.