Jubelwinst Microsoft niet zo eenmalig
De grote aanjager van dit succes is de invoering van het nieuwe licentiemodel. Dat heeft geleid tot een groot aantal upgrades en nieuwe contracten. "We proberen niet te zeggen dat we denken dat de omzetresultaten van dit kwartaal duurzaam zullen zijn. Het is een soort eenmalige anomalie", luidde het wat omslachtige commentaar van topman Steve Ballmer. Hij vindt het nog steeds ‘lastig zaken doen’ en suggereert dat de piek wel door een dal gevolgd wordt. Maar het is maar de vraag of de jaaromzet een natuurlijker aanblik zal geven en het is helemaal onwaarschijnlijk dat Microsoft in de pas gaat lopen met de rest van de softwareindustrie. Op 31 juli, dus toen het betreffende kwartaal net een maand oud was, verliep een cruciale deadline. Voor die datum konden klanten hun oude regelingen met Microsoft nog verlengen, met als voordeel kortere (tweejarige) contracten en de mogelijkheid zich via Upgrade Advantage nog met kortingen van de nieuwste versies te verzekeren. Sinds die datum kunnen gebruikers geen rechten meer ontlenen aan hun tot dan toe gemaakte investeringen in Microsoftsoftware. Sommige bedrijven hebben ervoor gekozen voor 1 augustus de nieuwste versies aan te schaffen tegen de oude voorwaarden. Vele zijn vervolgens overgestapt op het Software Assurancemodel, dat ze steeds verzekert van de nieuwste versies, tegen betaling van jaarlijks 25 of 29 procent van de volledige licentieprijs. Die beweging verklaart de omzetpiek, maar is ook de basis voor een aanhoudende stroom inkomsten voor Microsoft. Veel bedrijven hebben de deadline laten passeren in de overtuiging voorlopig geen Microsoftsoftware nodig te hebben en zo goedkoper uit te zijn. Maar analisten waarschuwen al langere tijd dat die ballon voor velen niet zal opgaan. Extra inkomsten voor Microsoft dus. Bedrijven die nu al overstag zijn voor het abonnementenmodel lijken ook definitief duurder uit. Steve Ballmer zelf gaf dat onlangs toe, na aanvankelijke ontkenningen. Ook dat betekent hogere inkomsten voor Microsoft. De grootste zorg voor het bedrijf is wellicht het moment waarop veel van de nieuwe contracten aflopen, over twee of drie jaar. Klanten die zich bekocht voelen, rekenen dan af met Microsoft.