KPN neemt belang in Ortel
De overname maakt het volgens KPN mogelijk om sneller in Europa te groeien en past tevens in de strategie om de mobiele activiteiten te versterken.
Hiertoe behoorde ook het eind januari op de Spaanse markt introduceren van het eigen merk voor mobiele telefonie Simyo.
Ortel is in 2005 in Nederland opgericht en toont sindsdien een sterke groei. In het oprichtingsjaar had Ortel in Nederland al 60.000 klanten. Vorig jaar bedroeg de stand in de drie markten waarop het bedrijf actief is 935.000 klanten.
KPN introduceerde eerder het mobiele merk Ay Yildiz op de Duitse, Belgische en Nederlandse markt. Dat merk is speciaal bedoeld voor Turken. “Op de korte en middellange termijn bestaan er echter geen plannen om beide merken samen te voegen”, aldus de KPN-woordvoerder.
KPN heeft een meerderheidsbelang genomen in Ortel. Hoe groot de deelneming is en hoeveel KPN heeft betaald, wilde het telecomconcern niet naar buiten brengen. Een minderheid van de aandelen blijft voorlopig in het bezit van het management van Ortel Mobile.ANP