Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN test nieuwe DSL­varianten

Binnen zes tot twaalf maanden introduceert KPN video op verzoek, ‘online gaming’ en mogelijkheden voor de abonnee om de ADSL­downloadsnelheid tijdelijk te verhogen. "Wij zien deze diensten als speerpunt in de verdere ontwikkeling van breedbanddiensten", bevestigt KPN­woordvoerder Bram Oudshoorn. De invoeringsdatum hangt af van besprekingen met de diverse contentleveranciers.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

KPN deed al experimenten met videodiensten in Kenniswijk, de breedbandproeftuin van de overheid in Eindhoven/Helmond. Daar wordt het signaal afgeleverd via de glasvezelverbinding waarmee een beperkt aantal huishoudens op internet is aangesloten. KPN zoekt in Kenniswijk onder meer uit hoe het systeem optimaal ingericht moet worden om aan de verzoeken te voldoen. Voor elke videostream is een aparte computer nodig om het signaal te genereren. In geval van piekdrukte kan het aantal beschikbare computers en de netwerkcapaciteit daarnaartoe, een beperkende factor zijn. Behoefte Volgens technologieleverancier Alcatel bestaat er grote behoefte aan zo’n alternatief voor de videotheek. Onlangs presenteerde het Franse bedrijf een onderzoek onder Nederlandse internetgebruikers waaruit bleek dat zo’n 67 procent video op verzoek bovenaan zet bij de keuze uit zestien innovatieve nieuwe diensten. Vooral thuiswonende jongeren en alleenstaanden kijken uit naar zo’n videodienst. Telecom Monaco heeft sinds februari video op verzoek operationeel op basis van het Alcatel­platform. Het bekijken van een losse film kost daar 5 euro. Ook is een maandelijks abonnement van 20 of 52 euro mogelijk voor vijf respectievelijk een onbeperkt aantal films. De videodatabase bevat zo’n vierhonderd films en wordt wekelijks aangevuld. KPN experimenteert ook met de zogenaamde ‘boost button’, een knop op een website waarmee een eindgebruiker voor korte tijd zijn ADSL­downloadsnelheid kan verhogen, bijvoorbeeld voor het binnenhalen van software, het bekijken van een film of bij online gaming. In dat geval verschijnen de extra kosten dan op de telefoonrekening. Bedrijven kunnen de ‘boost button’ echter ook sponsoren. Een recreatiepark zou bijvoorbeeld potentiële klanten via een aantal webcams kunnen laten rondkijken op het park. Volgens Oudshoorn houdt KPN zich niet bezig met videotoepassingen die via een settopbox gebruikmaken van de tv.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in