Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN worstelt met pensioen

Het plan is om het tekort in zeven jaar tijd aan te zuiveren. Het extra bedrag dat in het eerste kwartaal van 2003 in de pensioenfondsen moet worden bijgestort wordt geraamd op 52 miljoen euro. Deze post is alvast als last opgenomen in de winst­ en verliesrekening over het vierde kwartaal van 2002.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Over 2002 als geheel was er nog sprake van een omzet die met 1,6 procent slonk, tot ruim 12 miljard dollar. Maar in het laatste kwartaal van dat jaar viel niettemin de omzet 0,7 procent hoger uit dan het jaar daarvoor. In lijn met de voorgaande kwartalen steeg de totale omzet van de drie kerndivisies van KPN (exclusief bijzondere posten, maar inclusief interne omzet) met bijna 6 procent naar 3469 miljoen euro. De mobiele divisie groeide zelfs met ruim 15 procent, maar dat is wel voor een belangrijk deel het gevolg van de consolidatie van E­Plus. Het totale aantal abonnees steeg van 13,2 miljoen aan het eind van het derde kwartaal van 2002 naar 13,4 miljoen in het vierde kwartaal van 2002. Ook dit is echter het gevolg van de toevoeging van het klantenbestand van E­Plus. I­mode Eind 2002 had KPN 236.000 i­mode­abonnees. Bij de introductie van deze ‘2,5 G’­technologie stelde KPN zich ten doel in 2003 een miljoen klanten voor i­mode te hebben. KPN werft de klanten voor _i­mode met forse kortingen op zowel het toestel als de communicatiekosten, maar ‘als i­mode­gebruikers eenmaal uit de promotieperiode zijn, voegen ze een gemiddelde opbrengst (‘Arpu’) toe van circa 6 tot 8 euro per maand’, zo heeft het concern berekend. In geheel 2002 namen de bedrijfsopbrengsten van de mobiele telefonie in den brede toe, dit onder meer als gevolg van gestegen communicatieopbrengsten en een verbeterde klantenmix. De opbrengsten uit het mobiele net nemen in 2003 naar verwachting 5 tot 10 procent toe. De omzet van de divisie Vast Net groeide met iets meer dan 2 procent. De omzetten uit overige activiteiten, voornamelijk bestaand uit niet­kernactiviteiten, daalden met bijna 38 procent. In de concurrerende markt voor breedbanddiensten voor internet (ADSL) groeide het marktaandeel van KPN van 24 procent ultimo 2001 naar 29 procent per einde 2002, zo heeft het bedrijf berekend. Op dit moment levert KPN ­ anders dan vorige week in deze krant vermeld stond ­ ADSL aan 350.000 klanten. Dat aantal moet nog dit jaar worden opgevoerd tot 600.000. Ook diverse programma’s bij Integrated Solutions (zakelijke markt) genereerden in 2002 hogere opbrengsten. De toename van de opbrengsten werd echter ruimschoots tenietgedaan door lagere transmissieopbrengsten en lagere opbrengsten uit internationale breedbanddiensten als gevolg van ongunstige marktontwikkelingen en het faillissement van KPNQwest. In operationeel opzicht gaat het dus weer wat beter met KPN. Zowel over het vierde kwartaal van 2002 als over 2002 als geheel werd een positief bedrijfsresultaat gegenereerd. Afschrijvingen op goodwill, (UMTS­)licenties en deelnemingen trokken het nettoresultaat over 2002 echter toch nog naar een diepterecord van 9,54 miljard euro, te vergelijken met een verlies van 7,5 miljard euro over 2001. Voor dit jaar wordt gerekend op een verdere stijging van de operationele winst met 5 procent.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in