Kruistocht Google voor standaard rond privacy
Het grote probleem is volgens Fleischer dat in heel veel landen regels voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van consumenten geheel ontbreken.
Lappendeken
“Voor de vitaliteit en continuïteit van internet, voor de internationale economie en voor Googles eigen zakelijke agenda is het van groot belang dat we de lappendeken van conflicterende privacyregels vervangen door een internationaal geaccepteerde privacystandaard,” zei Fleischer gisteren tegen journalisten. De in Europa geldende regels voor privacybescherming stammen uit 1995 en zijn volgens Fleischer weliswaar strikt, maar ook achterhaald omdat ze voor de grootschalige commerciële uitbating van internet zijn vastgesteld. In de VS is het al niet veel beter geregeld omdat federale privacyregels ontbreken en elke staat en elke branche eigen privacyregels hanteert. APEC’s framework probeert een balans te vinden tussen de privacyperspectieven van de economische grootmachten de VS, China, Aziatische landen en Europa.
Aandacht
Google heeft recentelijk overigens volop de aandacht van privacybeschermers van over de hele wereld omdat het Doubleclick, de in New York gevestigde aanbieder van onlineadvertentietools, wil overnemen. Google wordt daarmee een nog grotere speler in de onlineadvertentiemarkt en kan nog meer dan voorheen informatie over het surfgedrag van consumenten verzamelen.