Media speerpunt voor Getronics
Inmiddels heeft Getronics ANP, Reuters, FT, De Telegraaf, Sky en SDU als klant.
Ook ontwikkelt het bedrijf in toenemende mate specifieke toepassingen voor het beheer van digitale media. In Wenen werd onder meer het nieuwe Digital Asset Management-aanbod (DAM) van Getronics PinkRoccade gedemonstreerd. Onder deze noemer biedt de ICT-dienstverlener naar eigen zeggen als eerste in Nederland een ketenoplossing voor mediabeheer. Via een centrale informatievoorziening hebben gebruikers op elk moment toegang tot al archiefmateriaal, waardoor crossmediaal hergebruik vergemakkelijkt wordt. Met behulp van een metadatamodel kan het gearchiveerde materiaal ook nog eens makkelijk worden teruggevonden, inclusief informatie over de gebruiksrechten. Zo’n oplossing voorziet volgens Leo Wiegel in een behoefte: de Nederlandse mediabedrijven moeten tegenwoordig met minder middelen meer produceren: 24 uur per dag nieuwsdekking, meer verhalen, andersoortig materiaal als video, podcasts en ‘user generated content’. “Voor veel organisaties is het niet direct helder hoe om te gaan met deze convergentie van informatiestromen. Een groot aantal heeft de afgelopen jaren een digitaliseringslag gemaakt, maar nog niet iedereen haalt het optimale uit de toepassing van ICT – met inefficiënte processen en hoge kosten als resultaat.”