Michael Dell kijkt vol vertrouwen vooruit
Uiteindelijk vroeg de raad van bestuur aan oprichter Michael Dell om het bedrijf weer te komen versterken. Die kondigde dan ook meteen, in een inmiddels beroemd geworden memo, aan om de bakens te verzetten. Het directe verkoopmodel ging – net als bij rivaal Gateway, die nu zelfs geheel stopt met internetverkoop – op de helling. Sinds een jaar verkoopt Dell zijn producten ook via de detailhandel. Ook is recentelijk Brian Gladden (ex GE Plastics) als financieel directeur aangetrokken, net als veel andere nieuwe Dell-managers niet afkomstig uit de computerindustrie. De reorganisaties zijn overigens nog niet voorbij. Wereldwijd worden nog steeds banen geschrapt. In totaal verdwijnen zo’n tachtigduizend werkplekken. In Nederland moeten alleen al 140 banen verdwijnen. De plannen moeten het bedrijf in drie jaar tijd een jaarlijkse kostenbesparing van zo’n 3 miljard dollar opleveren. Maar op andere terreinen gaat Dell juist weer personeel aantrekken. “Voor nieuwe bedrijfsactiviteiten en voor klantenrelaties hebben we de komende jaren nieuwe mensen nodig.”De komende maanden wil Dell zich met zijn producten meer onderscheiden, zegt Dell. “Consumenten associëren Dell heel erg met hun werkomgeving. Er was niet veel affiniteit met deze producten. Dat gaat we veranderen. We gaan ons meer onderscheiden met opvallende ontwerpen, kleuren en personalisatie.”In de zakelijke markt is het onderscheid met concurrenten vooralsnog niet duidelijk, zo moet Dell toegeven. “We zijn de laatste tien jaar tien keer zo groot geworden. Dan word je automatisch onderdeel van de automatiseringindustrie en ga je min of dezelfde diensten leveren als je concurrenten omdat klanten ernaar vragen. Toch hebben we ons voldoende onderscheiden. Toen we in 1995 begonnen met de levering van servers, hadden we nul marktaandeel. Nu is het 28 procent wereldwijd, en zelfs 40 procent hier in de VS. Dat marktaandeel hebben we afgesnoept van onze grootste concurrenten IBM en HP.”Dell zegt wel specifiek naar nieuwe markten te zoeken. Voorbeeld zijn zogenoemde server farms voor grote onlinemediabedrijven. “Dat hebben we vanuit onze eigen expertise opgebouwd. De belangrijkste bedrijven op dit gebied gebruiken onze oplossingen. We zoeken ook expertise buiten Dell door bedrijven over te nemen. Daar gaan we mee door.” Dell wil ook meer investeren in klantencontacten. Het bedrijf is de laatste tijd erg actief met blogs, Facebook en Twitter. Het bedrijf blogt in vijf talen (Engels, Chinees, Japans, Noors en Spaans) en heeft via Twitter al ruim een half miljoen dollar aan hardware verkocht door producten aan te kondigen via het microblog. Dell: “We zijn altijd al een bedrijf geweest dat naar klanten luisterde. We waren het bedrijf met de grote oren. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat we zichtbaar kunnen worden. We ontdekken eerder wat mensen waarderen of niet waarderen en kunnen daarop sneller reageren.”Dell wil voorlopig enkele jaren aan het roer van Dell blijven staan, zegt hij. “Ik ben nog jong. De raad van bestuur heeft wel eens gevraagd wat er gebeurt als ik morgen onder een vrachtwagen kom. Ik geloof niet in het idee van superster topmannen. We hebben getalenteerde mensen die dit bedrijf prima kunnen leiden.”