Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft hengelt met Office Live naar advertentiegelden

Microsoft zoekt op geheel eigen wijze een nieuwe rol in de internetwereld, een wereld waar zijn macht niet zo vanzelfsprekend is als op de pc en waar bedrijven als Google, Yahoo, eBay en vele kleintjes voortvarend opereren.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

In eerste instantie introduceert het bedrijf twee verzamelingen online-voorzieningen, die Windows Live en Office Live gaan heten. Windows Live omvat een aantal diensten zoals e-mail, instant messaging en ‘blogging’, en is dus een soort gepersonaliseerde portal. Deels is dit aanbod een voortzetting van extra’s dia al onder de MSN-merknaam worden aangeboden. Hoewel de naam anders doet vermoeden moet dit aanbod los worden gezien van het besturingssysteem Windows. Office Live, met name gericht op het MKB, is evenmin een online-versie van Office. Office Live stelt kleine bedrijven in staat hun eigen website en bijbehorende e-mail-infrastructuur op te zetten. Microsoft gebruikt daarvoor zijn Sharepoint-portaltechnologie als basis. Met behulp van een nieuw gereedschap, Mojo genaamd, zullen gebruikers vervolgens hun Windows-bureaublad kunnen delen en elkaars Office-documenten (Word, Excel, Powerpoint) kunnen inzien en bewerken. Later zal dat ook bij applicaties van ‘Live’-softwarepartners mogelijk worden. Microsoft hoopt met de online-diensten niet alleen zijn Office- en Windows-merknamen te verstevigen, maar ook context-gevoelige advertenties te verkopen op de bijbehorende websites. Zo komen Google en Yahoo immers ook aan een groot deel van hun inkomsten. Geruchten dat Microsoft werkelijk Office-functionaliteiten online zou aanbieden blijken dus niet terecht. Dat is niet zo vreemd, gezien het feit dat Microsoft met Office en aanverwante applicaties in het net afgeronde kwartaal een winst realiseerde van 1,93 miljard dollar over een omzet van 2,68 miljard dollar. Het bedrijf moet voorzichtig manoeuvreren om die omzet en en marge niet in gevaar te brengen. Ook betaald Topman Bill Gates noemde dinsdag het advertentiemodel een belangrijke ingrediënt van het Live-aanbod. Windows Live zal het helemaal moeten hebben van advertentie-inkomsten; voor Office Live broedt het bedrijf op verschillende vormen, waarbij er waarschijnlijk gratis varianten komen die door advertenties worden gedragen en varianten met meer mogelijkheden die geen advertenties krijgen maar waarvoor wel moet worden betaald. Waar het bedrijf ook voorzichtig mee moet zijn is in het gebruik van gesloten technologie die door autoriteiten kan worden gezien als nieuwe poging zijn Windows-monopolie te verstevigen. Dat probleem heeft Microsoft afgevangen door de belofte alle programmeerinterfaces die door de diensten op www.live.com worden aangesproken, meteen openbaar te maken. Microsoft ‘Live’ roept herinneringen op aan.Net My Services, ook bekend als Hailstorm. Met dat initiatief uit 2001 wilden Gates c.s. invulling geven aan de ‘consumentenkant’ van het.Net-verhaal. My Services werd een jaar later gestaakt, maar de authenticatiedienst Passport waarop het was gebaseerd, wordt wederom in Live gebruikt. Delen van Windows Live zijn nu in de bètafase; Office Live bereikt die status begin 2006 - voorlopig alleen in de Verenigde Staten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in