Microsoft stapt in markt netwerkapparatuur
In totaal introduceert Microsoft tien netwerkproducten, die deels ook voor bedrade Ethernet-netwerken zijn bedoeld. Onder de Wi-Fi-vlag vallen onder meer een basisstation van 150 dollar, een PC Card voor notebooks van 80 dollar en een USB-kaart die eveneens 80 dollar kost. Vijf producten voor bedraad Ethernet lopen in prijs uiteen van 25 tot 80 dollar. De meegeleverde software moet het installeren van de hardware voor de gebruiker tot een fluitje van een cent maken. De software detecteert de apparatuur en configureert het netwerk automatisch, aldus Microsoft. Dit gebruiksgemak zou de nieuwe producten onderscheiden van de vele netwerkuitbreidingen voor thuisgebruik die concurrenten al geruime tijd op de markt brengen. Door online-nieuwsdienst CNet geraadpleegde analisten trekken in twijfel of Microsoft snel en makkelijk een positie op de markt voor netwerkapparatuur kan veroveren. Daarvoor is de concurrentie te sterk. De ervaringen met de hardware die Microsoft al sinds jaar en dag verkoopt, zoals toetsenborden en muizen, laten zien dat concurrenten als Logitech zich ook prima staande weten te houden, aldus deze analisten. Volgens marktonderzoeker NPD Techworld heeft Linksys op het gebied van Wi-Fi een marktaandeel van 46 procent, gevolgd door D-Link (14,5 procent) en Belkin (10 procent). (gke)