Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips stapt definitief uit spraak

Er werken bij PSRS 175 mensen, voornamelijk in Wenen. ­Nuance neemt het voltallige personeel over.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

PSRS is gespecialiseerd in klinische en juridische rapportage door middel van spraakherkenning. Nuance realiseert met vergelijkbare producten in Noord-Amerika binnen de medische sector al een omzet van circa 300 miljoen dollar op jaarbasis. Nuance verwacht mede dankzij PSRS volgend jaar door te groeien naar een omzet van circa 410 miljoen dollar. Verwacht wordt overigens dat de markt voor klinische documenten nog stevig kan doorgroeien. Het transcriberen van medische rapportages kost in Amerika op jaarbasis zo’n 10 miljard dollar. Dat komt doordat het grootste deel nog steeds manueel gebeurt.De totale omzet van Nuance zou volgend jaar, naar verwachting van het bedrijf zelf, uitkomen op ongeveer één miljard dollar. Dat was in 2001, het jaar waarin het bedrijf in spraaktechnologie stapte, nog slechts 63 miljoen dollar. Robert Weideman, vicepresident Marketing EMEA bij Nuance, spreekt de verwachting uit dat de kredietcrisis nauwelijks van invloed zal zijn op de prestaties van Nuance: “Onze oplossingen zijn gericht op het verhogen van de productiviteit en het verlagen van de kosten. Daar zijn bedrijven altijd in geïnteresseerd, in moeilijke tijden nog meer.” Tot nu toe had Nuance geen vaste voet aan de grond in de medische sector binnen Europa. Weideman zegt dat Nuance dankzij de acquisitie van PSRS met onmiddellijke ingang de leiderschapspositie verwerft binnen de Europese medische sector. “Om in Europa binnen de medische sector te groeien, hadden we ons talenpakket moeten uitbreiden en ons team moeten vergroten of een alternatief plan moeten uitvoeren. Bij de acquisitie van PSRS verwerven we voor ons drie elementen die van belang zijn: personeel, marktaandeel en technologie. PSRS levert onmiddellijk profijt op. Vorig jaar maakte PSRS ongeveer 30 procent winst.” PSRS beschikt over een portfolio van 25 talen. Voor een deel overlappen die met het talenpakket van Nuance. Veel belangrijker echter zijn de 150 gespecialiseerde woordenschatten die PSRS inbrengt, zegt Weideman. “We hebben in Noord-Amerika zelf geïnvesteerd in veertien gespecialiseerde woordenschatten voor de gezondheidssector. Als je gespecialiseerde woordenschatten gebruikt, wordt je product veel accurater. Dat is een hele uitdaging. Maar ook een grote investering. Een radioloog in Engeland zegt de dingen anders dan een radioloog in Duitsland. Binnen de radiologie en de pathologie worden opnieuw heel verschillende woordenschatten gebruikt. Wij hebben geen Nederlandse pathologie. Philips heeft die wel. Onze Duitstalige juridische woordenschat is niet zo goed als die van Philips. In Engeland hebben we geen juridische versie van Dragon. Etc.” Dat Philips definitief en volledig uit spraaktechnologie stapt, komt niet onverwacht. Toch is de stap van grote historische betekenis. Het Natuurkundig Laboratorium van Philips was na de Tweede Wereldoorlog, samen met de AT&T Bell Labs en IBM Research, een van de belangrijkste pioniers die fundamenteel wetenschappelijk onderzoek deden in spraaktechnologie. Enkel deze mastodonten en enkele universitaire instellingen konden zich dergelijk onderzoek veroorloven. Weideman: “Bedrijven zoals IBM en Philips vinden het nu een beter businessmodel om niet langer in dit soort technologie te investeren als ze van derde partijen goedkope licenties af kunnen nemen. Iets om te onthouden, is dat de technologie die we van Philips overnemen bijzonder goed is, zeer waardevol.”Marcel Wassink, CEO van PSRS, vindt het goed dat Nuance de nieuwe eigenaar is. “We krijgen toegang tot een research power die heel groot is en volledig gericht op alle aspecten van spraakherkenning. We krijgen ook toegang tot Japans en Chinees, talen waar onze grote klanten zoals General Electric en Siemens al heel lang om vragen. Als je wilt dat dit onderdeel verder groeit, gegeven de strategie van Philips, kun je dat beter als onderdeel van Nuance doen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in