Overslaan en naar de inhoud gaan

Red Hat koploper met Linux- servers

Langzaam maar zeker verovert Linux een positie in de markt. Naar verwachting zal begin 2006 de penetratie voor het eerst boven de 10 procent uitkomen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Momenteel is Red Hat de meest gebruikte Linux-distributie; overall 36 procent van de bedrijven met Linux-servers maakt gebruikt van Red Hat. Suse Novell komt met een marktpenetratie van ruim 26 procent op de tweede plaats. De derde positie wordt ingenomen door Debian en Fedoria komt op de vierde plaats. Wanneer Linux wordt ingezet voor de desktopomgeving, dan is dit bij bijna 32 procent Suse Novell. Red Hat kent een penetratie van 21,5 procent aan de desktopkant en komt daarmee op de tweede plaats. Debian en Fedora komen op de derde en vierde positie met respectievelijk 17 procent en bijna 10 procent. Gevraagd naar investeringen in Linux-distributies komt Suse Novell met bijna 37 procent als meest overwogen leverancier naar voren. Red Hat wordt bij ruim 21 procent van de bedrijven met Linux investeringsplannen overwogen. MPLS-penetratie krijgt zichtbaarheid In september 2005 maakt 1,4 procent van de bedrijven met 50 of meer werknemers in Nederland gebruik van op Multi Protocol Label Switching (MPLS) gebaseerde connecties. De gebruikers van deze nieuwe connectivity-toepassing zijn praktisch zonder uitzondering te vinden binnen de profit-sector. De Nederlandse publieke sector is voorlopig nog niet met MPLS bezig. Dit blijkt uit de door MarketCap onlangs gepubliceerde eerste meting van de ‘Business Communication & Connectivity Monitor’, waarvoor circa 6.800 sites binnen de Nederlandse zakelijke markt geïnterviewd zijn. MPLS is een techniek waarbij verschillende toepassingen (data, spraak, beeld) over 1 netwerk uitgevoerd kunnen worden. Simpelweg gezegd worden labels gehangen aan elk deel van een bericht op een netwerk waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan binnen zo’n netwerk, maar ook in de uitwisseling met andere netwerken. De routers in het netwerk herkennen deze labels en scheiden hiermee de verkeersstromen van elkaar. Eigenschappen als bedrijfszekerheid die tot voor kort voorbehouden waren aan ATM- en Frame Relay-verbindingen worden toegevoegd aan een op IP gebaseerd netwerk. Essentieel voor bijvoorbeeld Voice-over-IP-achtige toepassingen is bijvoorbeeld de priorisering van bepaalde toepassingen in één en hetzelfde netwerk. MPLS ondersteunt deze priorisering. Belangrijk is ook dat de traditionele flexibiliteit en schalingsmogelijkheden van IP-netwerken niet aangetast worden door deze nieuwe techniek. VoIP blijft fors groeien De penetratie van Voice over IP is in de periode september 2004 tot en met september 2005 met bijna 68 procent toegenomen, de marktpene-tratie ontwikkelde van 9,4 procent naar 15,8 procent. Vooral binnen de sectoren overheid (+ 106 procent) en gezondheidszorg (+ 102 procent) is sprake van een zeer sterke toename van de VoIP-penetratie. De sector onderwijs heeft de scoort de hoogste penetratie. De non-profitsector is het afgelopen jaar massaal overgegaan op VoIP-toepassingen. Naast deze toename van VoIP in meer algemene zin, is ook de toename van IP Contact Centers naast of ter vervanging van bestaande (traditionele) call-centertoepassingen zichtbaar. Veel bedrijven zullen de komende jaren overgaan op IP-gebaseerde customer-contactomgevingen. Dit blijkt uit onderzoek van MarketCap, uitgevoerd in samenwerking met CosmoCom. Hiervoor zijn interviews afgenomen bij ruim 10.000 organisaties. Ongeveer 2 jaar geleden was de marktpenetratie van VoIP- toepassingen nog minder dan 0,5 procent, een jaar later, in september 2004, was dit al toegenomen tot 9,4 procent. Momenteel is de penetratie zelfs gestegen tot 15,8 procent. De huidige VoIP-toepassingen maken een stormachtige ontwikkeling door; de laagste penetratie naar branche bezien is bijna 10 procent. Binnen de sectoren ICT & Utilities en Education is dit momenteel meer dan 25 procent. Naar schatting zal eind volgend jaar 20 procent van de bedrijven een VoIP-toepassing hebben. De volgende fase van IP-communicatie dient zich nu ook aan, de fase van ‘applications on demand’, applicaties die via en door netwerkproviders als onderdeel van de totale serviceverlening aangeboden worden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in