Roep om concurrentie Google
Jarenlang stond Google op eenzame hoogte, maar de laatste tijd neemt de kritiek op de zoekgigant toe. Spammers weten steeds beter hoe ze hoog in de onderzoeksresultaten moeten eindigen.
Een bekende tactiek is om een hoop zoektermen op een webpagina te plaatsen met verwijzing naar andere webpagina’s. De gebruiker heeft er weinig aan, maar de website-eigenaar verdient per gegenereerde klik. Kennelijk zijn de algoritmen van Google niet in staat om die vervuiling uit te sluiten. In tegendeel: dit soort pagina’s eindigen tegenwoordig steeds vaker hoog in de zoekresultaten. “Vaak levert een zoekresultaat bij Google niets meer op dan spam en andere onnodige informatie”, aldus Jimmy Wales. “Probeer maar eens te zoeken op Tampa Hotels. Je komt geen bruikbare resultaten tegen.”
Menselijke inbreng
Sommige experts pleiten dan ook voor een menselijke inbreng. Laat de rangschikking van de zoekresultaten niet louter over aan een zoekalgoritme, zeggen ze, maar houdt rekening met webpagina’s die hun kwaliteit hebben bewezen. Vandaar dat Wikiasari zwaar zal steunen op de online encyclopedie Wikipedia, die als tamelijk betrouwbaar wordt beschouwd. Een zoekopdracht wordt allereerst beantwoord met de drie best passende lemma’s van Wikipedia en pas vanaf het vierde zoekresultaat verschijnen er verwijzingen naar ‘gewone’ websites.
Of gebruikers meteen naar Wikiasari overstappen is natuurlijk de vraag. Google kan immers makkelijk zelf Wikipedia lemma’s een hogere rangschikking geven. Bovendien leert de ervaring dat gebruikers niet zo snel een andere zoekmachine kiezen.
Sinds 2004 hebben kapitaalverschaffers maar liefst 350 miljoen dollar in 79 zoekbedrijven gestoken, maar met uitzondering van Amazon’s A9 heeft geen enkel bedrijf ook maar enig marktaandeel kunnen veroveren. Ook andere zoekmachines vormen geen enkele bedreiging meer voor Google: Alltheweb, Altavista, Excite, Infoseek, Hotbot, Lycos en Magellan gebruiken of Yahoo of Infospace, terwijl het ooit veelbelovende Northern Light volledig is gestopt.
Natuurlijke taal
Wie met Google wil concurreren kan beter iets nieuws proberen: zo zetten Powerset en Hakia de natuurlijke taal in, zodat een normale vraag kunt stellen. Maar dat heeft Ask Jeeves al eens zonder veel succes geprobeerd. Amazon probeert het op zijn beurt met Askville.com, waar gebruikers elkaar vragen kunnen stellen. Google ziet daar echter geen brood meer in. Onlangs werd Google Answers opgedoekt.
Plannen van Duitsland en Frankrijk om een kwalitatief hoogstaande Google concurrent te ontwikkelen zijn ook al mislukt, ondanks de toegezegde deelname van Bertelsmann, France Telecom en Deutsche Telekom. De samenwerking verliep stroef, dus gaat ieder land weer zelfstandig verder. Bij Google zullen ze er niet wakker van liggen.