Salesforce integreert Google Apps
Er is al een integratie tussen Salesforce en desktopsoftware zoals Outlook.
Een vergelijkbare integratie is nu ook beschikbaar voor Gmail en de andere online applicaties van de zoekgigant. Mail versturen via Gmail kan voortaan rechtstreeks vanuit de Salesforce-software. Boodschappen uit Gmail zijn automatisch om te zetten in ‘leads’ en contacten in Salesforce. Voor instant messaging via GoogleTalk, documenten delen via Google Docs en de agendafunctie is een vergelijkbare integratie gerealiseerd. De uitbreidbaarheid van het Salesforce-platform speelt daarbij een rol. In de AppExchange-winkel waar Salesforce aanvullende software van derden aanbiedt, zijn bijvoorbeeld Quote Generator for Google Docs en Reports Collaboration for Google Spreadsheets verkrijgbaar. Deze aanvullingen van ontwikkelaar Astadia maken het mogelijk snel prijsopgaven en rapportages vanuit Salesforce naar Google Docs-bestanden te exporteren. Goochelen met attachments is dus niet langer nodig, betoogt Salesforce.com. En andere Salesforce-partner, Appirio, zorgt voor de synchronisatie van agenda’s tussen Salesforce en Google.
Meer uitbreidingen van Salesforce-partners zijn te verwachten, meldt het bedrijf. Een gemeenschappelijke startpagina voor de voorheen gescheiden werelden van Google Apps en Salesforce.com moet het de gebruikers nog makkelijker maken.
Analisten menen dat de samenwerking voor Google waarschijnlijk belangrijker is dan voor Salesforce.com zelf. Google is er tot dusver nog niet in geslaagd veel geld te verdienen met de betaalde Premier-ondersteuning van zijn onlinesoftware. De integratie met de online CRM-software geeft Google meer geloofwaardigheid in het bedrijfsleven, maar veel effect op de markt zien de analisten niet. De integratie zal voornamelijk van betekenis zijn voor klanten die beide al gebruiken. Salesforce.com stelde bij de introductie ook dat zijn klanten om de introductie hadden gevraagd.
De Google-versie van Salesforce is zonder extra kosten beschikbaar voor de klanten. Vanaf deze zomer biedt het bedrijf aanvullende ondersteuning voor het Google Apps-deel, voor 10 dollar per gebruiker per maand. Dat is vergelijkbaar met de Premier-ondersteuning die Google al biedt. Google en Salesforce.com werken al sinds juni 2007 samen op advertentiegebied. Het plaatsen van advertenties via het Google AdWords-mechanisme vanuit Salesforce.com is met de samenwerking eenvoudig gemaakt. Concurrent Microsoft werkt nog volop aan zijn Live-aanbod dat eindgebruikers online-extenties biedt op de desktopsoftware van het bedrijf. Een link tussen Office Live en Salesforce.com lijkt echter niet aan de orde. Microsoft is hard bezig met het evolueren van zijn eigen CRM-software naar een echt onlineplatform (Dynamics CRM Live).
SRitf.blankena@sdu.nl