SAP doet nog geheimzinnig over nieuw product voor middelgrote bedrijven
Het is dus bedoeld voor de kleinere en minder veeleisende bedrijven in de middenmarkt. “Het gaat om ongeveer 1,2 miljoen bedrijven. De typische gebruiker zal zo’n 100 medewerkers hebben”, zegt Hans-Peter Klaey, die de MKB-activiteiten bij SAP leidt. SAP werkt al drie jaar aan het product en steekt er een paar honderd miljoen euro in, maar wil er geen gewone productlancering van maken. “We willen dit jaar gebruiken om voor elke stap in de introductie van A1S de juiste beslissing te nemen; over bruikbaarheid, ondersteuning en de marktbenadering. Begin 2008 zal het voor iedereen beschikbaar zijn”, zegt Klaey over SAP’s terughoudendheid in het geven van meer informatie.
Tussen 50 en 500
A1S – vooralsnog een codenaam – wordt het derde SAP-product voor het MKB. Voor de grotere bedrijven is er All-in-One, dat SAP’s volledige ERP-code herbergt, maar in voorgeconfigureerde vorm en met een standaardimplementatie wordt aangeboden door partners. Voor de onderkant van de MKB-markt is er Business One, een generiek pakket voor bedrijven van pakweg 5 tot 100 werknemers. SAP ziet nieuwe behoeften tussen die twee groepen, voor bedrijven met tussen de 50 en 500 medewerkers.
CEO Henning Kagermann zegt daarover: “De All-in-One-software kunnen bedrijven uiteindelijk geheel naar eigen behoefte laten configureren. Maar veel klanten wíllen dat helemaal niet. Ze hebben nogal standaardprocessen en verkopen bijvoorbeeld vooral via het web.” Maar, voegt Kagermann eraan toe, zulke bedrijven help je niet alleen met een nieuw product, maar moet je ook een nieuw businessmodel bieden, al is het alleen maar als optie. Wie daaruit concludeert dat SAP dus een SaaS- leverancier wordt, krijgt van SAP niet echt een antwoord.
Eerder heeft Kagermann echter al wel losgelaten dat A1S in twee vormen zal worden aangeboden: als pakket dat gewoon door bedrijven is te installeren, en daarnaast (en waarschijnlijk eerst) als een door SAP zelf gehoste online softwaresuite, maar dan met minder opties. Die SaaS-variant zou dan half zo veel kosten als de ‘on premise’-variant. Partners en ‘telesupport’ zullen sowieso een grote rol spelen bij de inzet van de software, benadrukt SAP. “Maar het gaat dan meer om deployment en het op weg helpen dan om een implementatie”, zegt Klaey. Ook voor Business One overweegt SAP naar eigen zeggen overigens een onlinemodel.
Geheel nieuwe code
De A1S-software, die momenteel al door diverse klanten wordt getest, is volledig nieuw gebouwd – volgens dezelfde ontwerpprincipes waarmee SAP de R/3-software aan het evolueren is naar zijn SOA-visie. De software, die ook gebieden als CRM, SCM en PLM afdekt, zal dan ook naadloos aansluiten op de NetWeaver-infrastructuur van SAP.
Op Sapphire liet SAP in beperkte kring zien hoe potentiële klanten A1S online zullen kunnen uitproberen. Daarbij krijgen ze de keuze uit een ‘Express’- en een ‘Advanced’-variant. De eerste biedt de mogelijkheid binnen een uurtje de software in gebruik te nemen. In het tweede geval is de software aanpasbaar door met wat muisclicks onderdelen aan of uit te zetten. De demonstratie toonde aan dat SAP zich niet met functionaliteiten wil onderscheiden maar vooral met het gemak waarmee de klant de software kan aanschaffen en inzetten. De klant huurt de processen die hij nodig heeft, maar krijgt die wel als ‘end-to-end’-oplossing.
Hoewel A1S net als de software van SaaS-protagonist Salesforce.com in een multitenancy-vorm online wordt gezet, zal SAP zal zeker niet zeggen dat A1S “the end of software” is, zoals Salesforce.com roept. Daarvoor moet het bedrijf ook te veel rekening houden met zijn grote klanten, die inmiddels nog maar 35 procent van het klantenbestand van 39.000 uitmaken. De traditionele ERP-klanten, die het afgelopen jaar volgens SAP in groten getale zijn overgestapt op NetWeaver als infrastructuur, hebben vooral behoefte aan rust. SAP komt ze tegemoet door te beloven de standaardondersteuningsperiode voor de huidige ERP-versie te verlengen tot 2013.
Nieuwe markt
SAP houdt anderzijds vast aan zijn belofte in 2010 100.000 klanten te hebben. Daarvan zou de helft uit Business One-klanten moeten bestaan en een niet gering aantal A1S-klanten. Diverse analisten vragen zich al af in hoeverre SAP met nóg een MKB-product zijn huidige markt en partnerkanalen niet kannibaliseert. SAP houdt echter vast aan het uitgangspunt dat het om een soort klanten gaat waar het bedrijf zich tot nu toe niet op gericht heeft.