SAP koopt Business Objects
Tot dusver heeft SAP nooit grote bedrijven overgenomen. De strategie was gericht op organische groei, aangevuld met kleine technologische overnames, zoals OutlookSoft in mei van dit jaar. “Op onze terreinen liepen we ook nooit tegen marktleiders aan die we wilden overnemen”, licht CEO Henning Kagermann toe.
Maar in business intelligence is dat nu wel het geval. “Die markt groeit zo snel, dat een overname nu gewoon opportuun is.” Dat de overname ook een jaar eerder gedaan had kunnen worden, wuift Kagermann weg. “We hebben ons in 2003 veel voorgenomen, waaronder een nieuwe architectuur en een geheel nieuw aanbod voor middelgrote bedrijven. Die twee hebben we nu voor elkaar, dus kunnen we weer aandacht schenken aan andere zaken.”
De wijziging van de overnamestrategie doet SAP iets meer op concurrent Oracle lijken, dat de afgelopen jaren een reeks van dergelijke overnames deed. Maar met de benadering van Oracle heeft deze zet helemaal niets te maken, verzekert Kagermann. De overname maakt volgens hem de verdere integratie tussen ERP en BI mogelijk waar klanten om vragen. Dat wil overigens niet zeggen dat de Business Objects-producten in de software van SAP opgaan. Business Objects blijft een zelfstandig opererende dochter. CEO John Schwarz van BO: “We zijn groot geworden met open, op standaarden gebaseerde oplossingen. Die waarde wordt beschermd en dat was voor ons de belangrijkste reden om akkoord te gaan.” Volgens Schwarz gebruikt nu 40 procent van de zijn klanten SAP-software.
AMR Research zegt al lang bij SAP te hebben aangedrongen op meer doortastendheid op het gebied van BI. Deze overname komt een heel eind in de richting, zeggen de analisten. De beslissing BO als afzonderlijke dochter te handhaven is voor de hand liggend. “Als klanten/prospects ook maar de lichtste indruk krijgen dat Business Objects-producten alleen goed werken op SAP-infrastructuur, zullen ook de niet-SAP-gebruikers voor BO in gevaar komen.” Bij de integratie van beide productlijnen zal daar rekening mee moeten worden gehouden.
Volgens beide CEO’s is de productoverlap zeer beperkt. Maar beide bedrijven hebben zich (mede door kleinere overnames) het laatste jaar wel intensief gericht op ‘corporate performance management’, waarvoor BI als basis dient.
De overname van Business Objects door SAP zal op de Nederlandse markt voor business-intelligencesoftware een duidelijke marktverschuiving tot gevolg hebben, zegt MarketCap. Met Business Objects koopt SAP de Nederlandse marktleider, met een penetratie van bijna 36 procent. Samen met de eigen BI-klantenbase van SAP komt een gezamenlijk marktbereik van bijna 42,8 procent uit de bus.
SAP loopt in omzet uit op Oracle’s applicatiedivisie (exclusief middleware en Hyperion).