Overslaan en naar de inhoud gaan

SAP R/3-gebruikers kunnen nog even vooruit

Eerst betaalt de klant een jaar lang 2 procent extra boven op de vaste onderhoudskosten (die met de verplichte Enterprise Support al van 17 naar 22 procent gaan). Daarna is er nog een periode van twee jaar waarin de klant jaarlijks 4 procent extra betaalt.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

R/3 versie 4.6c en 4.7 (R/3 Enterprise) zijn de laatste twee incarnaties van R/3, de software waar SAP groot mee is geworden. Een bepaalde – en zeker niet de kleinste – categorie klanten is nog steeds tevreden met deze software. De huidige versie SAP ERP 6 biedt namelijk afgezien van een vernieuwde grootboekapplicatie niet veel functionele verbeteringen ten opzichte van de R/3-versies. SAP ERP 6 is interessant voor bedrijven die erg bezig zijn met SOA-achtige zaken die met het bij ERP 6 behorende NetWeaver mogelijk zijn. Ook heeft SAP beloofd de kern van die software stabiel te houden, zodat deel­upgrades en aanpassingen makkelijker worden.Voor gebruikers van R/3 4.6c, die eind 2009 verstoken dreigden te geraken van softwareonderhoud, zal het uitstel welkom zijn. Sommigen van hen zijn volgens Gartner al op zoek gegaan naar support van derden, om hun software langer in de lucht te houden. Ze zouden bijvoorbeeld bij Rimini Street terecht kunnen voor ondersteuning die geen ingrepen in de broncode vergt. Gebruikers van versie 4.7 hadden sowieso nog respijt tot 1 april 2012.Voorzitter Tonnie van der Horst van de Vereniging Nederlandstalige SAP-Gebruikers (VNSG) stelt voorop dat de verlenging van de onderhoudsperiode op veler verzoek was, maar dan zonder de verplichting van het duurdere onderhoudsmodel. “Door het einde van de onderhoudsperiode van R/3 4.6 kwamen er vele migratietrajecten in de markt te liggen waarvoor niet voldoende kennis beschikbaar was. Dus was er een probleem met kwaliteit en prijsopdrijving.” Ook bevestigt hij dat veel gebruikers de businesscase voor een upgrade moeilijk kunnen maken. Dat een jaartje extra slechts uitstel van executie is, zien de VNSG-leden overigens zelf ook wel, zegt Van der Horst, maar zo is er wat meer tijd om de beslissing te nemen.Forrester schatte in mei dit jaar dat nog bijna de helft van de SAP-klanten op een van de twee voornoemde R/3-versies zit. Ongeveer 20 procent is inmiddels overgestapt op ERP 6. De rest gebruikt nog een oudere, niet meer ondersteunde versie van R/3 of ‘mySAP ERP 2004’. De reden voor de terughoudendheid is vooral dat invoering van ERP 6 een flinke upgrade-inspanning vergt en – afhankelijk van de gevoerde licentieonderhandelingen – ook nog een flinke portie extra licentiekosten met zich meebrengt. Een businesscase is daardoor erg moeilijk te maken. Toch is voor de meeste klanten ERP 6 onontkoombaar, denkt Gartner, die verwacht dat de migratie ook aantrekt omdat bedrijven inzien dat het zinvol is veel ‘instances’ van de ERP-software (bijvoorbeeld bij dochterbedrijven) in één systeem te consolideren en dat dus maar tegelijk met een upgrade te doen. De branchespecifieke extensies die SAP voor ERP 6 maakt, kunnen ook een argument zijn.Het extra jaar ‘extended maintenance’ zou de overstap naar het duurdere Enterprise Support ‘kostenneutraal’ maken terwijl ze de transitie van SAP R/3 naar SAP ERP maken, meldde SAP op 16 juli in zijn bericht over het nieuwe onderhoudsregime. Daarmee bedoelt het bedrijf dat de R/3-klanten niet nog eens extra getroffen worden door de verhoging van het onderhoudstarief. Forrester-analist Ray Wang is het daar niet mee eens. “Het mag vanuit SAP’s perspectief kostenneutraal zijn, maar als je de extra licentiekosten voor de overstap meerekent, is het zeker niet kostenneutraal voor die klanten die tevreden zijn met hun huidige versie.”De openlijke verontwaardiging die SAP-gebruikersverenigingen in met name Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben getoond over het duurdere standaardonderhoudstarief (Enterprise Maintenance), is in Nederland achterwege gebleven, maar de mening is hier niet anders. Van der Horst: “Wat ons nog steeds tegenstaat is dat SAP zoiets simpelweg aankondigt en eenzijdig oplegt.” Het laatste woord is er volgens hem ook nog lang niet over gesproken. “We gaan er ook meer mee naar buiten komen. Duidelijk is nu dat de meerderheid van onze leden het aanbod niet op zijn waarde kan doorgronden. Het knelpunt is dat veel exploitatieschema’s in de war worden geschopt en in tijden van kostenreducties is het daarvoor een slecht moment.” De VNSG is nu bezig samen met andere nationale SAP-gebruikersgroepen de druk op SAP op te voeren om in ieder geval het verplichte karakter van de overstap naar het duurdere onderhoudsmodel (dat jaarlijks 22 procent van de licentie kost in plaats van 17 procent) terug te draaien.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in