Snoeverij Oracle lokt hackers
De zogeheten ‘Unbreakable’-campagne begon zeven weken geleden. Oracle pocht hierin dat de beveiliging van zijn website waterdicht is en bood daarmee kennelijk een uitdaging aan hackers om het tegendeel te bewijzen. Het bedrijf heeft al 30 miljoen dollar in de campagne gestoken en wil er nog 70 miljoen dollar aan spenderen. Ellison zou het ‘unbreakable’-thema zelf hebben gedacht. De titel is afgeleid van een speelfilm waarin topacteur Bruce Willis de rol van beveiligingsbeambte speelt. De meeste aanvallers proberen gebruik te maken van beveiligingslekken in Windows NT Server van Microsoft. Volgens marketingdirecteur Mark Jarvis heeft dat geen enkele zin. Oracle gebruikt op zijn site Oracle 9i Application server met Unix als besturingssysteem. ‘Zelfs Microsoft gebruikt op zijn eigen website niet NT maar Unix’, verklaarde Jarvis tegenover persbureau Reuters. Jarvis stelt dat de campagne niet is bedoeld als uitnodiging aan hackers maar dat die op eigen houtje hebben besloten de website van Oracle onder vuur te nemen. (gke)