Splitsing Exact Nederland moet boekhoudimago doen vergeten
De nieuwe MKB Groep gaat zich op de traditionele markt richten met producten als Exact Compact, Exact Financials C/S en Grote Beer. De Enterprise Group moet met meer elan de producten Exact Globe (ERP) en e-Synergy (e-business) aan de man brengen, producten waar Exact internationaal succesvol mee is. e-Synergy is inmiddels goed voor 25 procent van de wereldwijde licentie-inkomsten. De Nederlandse tak van het softwarebedrijf was in het eerste halfjaar van 2005 goed voor 43,5 procent van de totale omzet (van 101,6 miljoen euro). Dat was een achteruitgang van bijna 5 procent, terwijl de rest van Exact zijn omzet juist met ruim 5 procent zag groeien. ‘Moeilijke omstandigheden op Exacts traditionele MKB-markt’ waren medeverantwoordelijk voor de achteruitgang en investeringen in verkoop en marketing voor de ‘enterprise’-tak brachten niet veel teweeg, meldde het financiële persbericht enkele weken geleden. Maatregelen werden toen al aangekondigd. De gelijktijdige omzet- en winstwaarschuwing (220 miljoen in plaats van 235 miljoen verwachte jaaromzet) deed de aandelenkoers meteen 15 procent dalen. Ander niveau IDC-analist Peter Vermeulen vindt de opsplitsing een goed idee. "Ze zitten goed binnen bij de boekhouders en de accountants, maar daar zit niet veel groei meer in. En beslissingen over ERP worden niet op dat niveau genomen." Het resellerkanaal is ook niet op ERP gericht, "dus je kunt beter splitsen en zorgen dat je kanaalconflicten vermijdt." Ook analist Martijn den Drijver van SNS Securities vindt de splitsing logisch. "Het proces van het omzetten van klanten van Dos-gebaseerde programma’s naar Windows-gebaseerde programma’s is wel zo’n beetje afgelopen. Daar komt niet veel omzet meer uit. Dus je moet je organisatie anders inrichten omdat je een ander soort product gaat verkopen. Met e-Synergy moet je meer adviseren en kijken naar bedrijfsprocessen. Daarnaast wil Exact graag hoger in de markt, naar het middensegment. Ook daarvoor heb je andere kennis nodig." Den Drijver plaats overigens wat kanttekeningen bij het internationale succes van Exact. Het succes lijkt er wel te zijn, maar de groei is minder organisch dan het bedrijf zou willen. "Exact neemt vaak resellers en distributeurs over. Men voegt vooral geografisch wat toe." Enkele maanden geleden verzuchtte vertrekkend CEO Eduard Hagens in een interview met Automatisering Gids: "We zitten natuurlijk in een bijzonder conservatieve hoek van de IT. We hebben nog steeds meer dan tienduizend zeer tevreden DOS-klanten. Die zijn er niet vanaf te sláán." CEO Rajesh Patel was niet beschikbaar voor een nadere toelichting.