Sun op zoek naar nieuwe markt voor Java
De nieuwe versie 5.0 van Java 2 Platform Standard Edition (J2SE) vormde de belangrijkste onthulling. J2SE is de versie van Java die zich toespitst op de desktop. Andere versies richten zich op bedrijfstoepassingen (J2EE) of mobiele software (J2ME). Eindgebruikers zullen bij de nieuwe versie van J2SE vooral merken dat hij sneller werkt. Systeembeheerders en ontwikkelaars hebben profijt van een betere beveiliging en de mogelijkheid om applicaties eenvoudiger te beheren. Sun noemt de nieuwe versie de grootste verandering sinds de onthulling van de eerste versie van J2SE vijf jaar geleden. Aantrekkelijk Daarnaast onthulde Schwartz de Java Studio Creator, een product dat Sun vorig jaar al onder de codenaam Project Rave had aangekondigd. De software laat ontwikkelaars binnen bedrijven eenvoudiger applicaties ontwerpen. Door de complexiteit te verminderen, hoopt Sun de aantrekkelijkheid van Java als programmeertaal te vergroten en daarmee meer ontwikkelaars aan te trekken. Vorig jaar vertelde Sun dat het streeft naar 10 miljoen Java-ontwikkelaars in 2005. Er zijn er inmiddels weliswaar 1,2 miljoen bijgekomen, maar met de huidige 4,2 miljoen ontwikkelaars is er nog een lange weg te gaan. De Java Studio Creater moet Java helpen een eindsprint in te zetten om die doelstelling te halen. "We zijn er altijd goed in geslaagd om de complexe software aan te pakken. Maar als je afzakt naar minder complexe software, neemt de omvang van de markt dramatisch toe", vertelde John Loiacono, hoofd van Suns softwaredivisie, tijdens een demonstratie. "Dat is precies de markt waar we achteraan gaan met Java Studio Creator." Sun verwacht bovendien zijn software extra aantrekkelijk te maken door Studio Creator gratis weg te geven. Om diezelfde reden greep Schwartz ook JavaOne aan om de broncode van Looking Glass te openbaren. Looking Glass is een driedimensionale gebruikersinterface voor de desktop waarbij de gebruiker de vensters bijvoorbeeld kan ronddraaien. Het openbaren van de broncode stelt ontwikkelaars buiten Sun in staat om de interface geschikt te maken voor bijvoorbeeld Windows. De extra ontwikkelaars die Sun zo naar Java hoopt te trekken, moeten meer applicaties gaan ontwikkelen. De onderneming verdient daar weliswaar geen geld aan, maar Schwartz verwacht dat hij op deze manier weer nieuwe markten aanboort, waarna de behoefte aan datadiensten toeneemt en Sun weer extra servers verkoopt. Auto online Jonathan Schwartz voorspelt dat de automobielindustrie als volgende zal vallen voor Java’s charmes. Vooral in Amerika worden auto’s steeds vaker uitgerust met een beeldscherm waarmee ouders tijdens lange ritten de kinderen rustig houden door er een dvd-film op af te spelen. De volgende stap is om de auto online te brengen, waarna hij dezelfde datadiensten kan leveren als een mobiele telefoon nu. "Onderschat de markt voor ‘horntones’ niet", voorspelt Schwartz, waarbij hij doelt op een model waarbij de bestuurder geluiden voor zijn claxon bestelt op dezelfde manier waarop consumenten nu beltonen voor hun mobieltje kopen. Een auto die is aangesloten op een netwerk kan bovendien gegevens over het gebruik doorsturen naar de fabrikant en kan ook de bestuurder naar het dichtstbijzijnde restaurant wijzen, waarbij de restaurants tegen elkaar opbieden voor een plekje bovenaan de lijst. Als de datadiensten genoeg aanslaan, kan de auto in de toekomst wellicht met subsidie verkocht worden, zoals consumenten nu ook mobiele telefoons kopen voor een prijs die onder de kostprijs ligt. Schwartz: "Het gaat de fabrikanten dan alleen maar om de gemiddelde omzet per eenheid."