TomTom heeft sterk jaar achter de rug
Het bedrijf behaalde dankzij een recordverkoop van 9,6 miljoen apparaten een omzet van 1,74 miljard euro. De winst voor rente en belastingen steeg met ruim een kwart tot 428 miljoen euro. Onder de streep bleef een 317 miljoen euro over.
TomTom wist de markt desondanks niet te overtuigen.
Het aandeel ging donderdag op de beurs in Amsterdam ruim 10 procent onderuit. Beleggers vrezen dat het bedrijf in zijn drang om meer apparaten te slijten de winstgevendheid uit het oog verliest. In het vierde kwartaal lag de winstmarge op 42 procent. Dat was een kwartaal eerder nog bijna 49 procent.
Goddijn benadrukte evenwel dat behoud van de winstgevenheid voor TomTom minstens zo belangrijk is als groei. Hij liet weten er alle vertrouwen in de hebben dat TomTom zijn winstmarge in 2008 op 40 procent weet te houden. De omzet voor dit jaar schat het bedrijf in tussen de 2 en 2,2 miljard euro.
TomTom had eind 2007 een marktaandeel van 27 procent in de Verenigde Staten, de thuismarkt van rivaal Garmin. Het bedrijf had eigenlijk gehoopt op 30 procent, en verwacht dat doel in 2008 alsnog te halen. In Europa mikt TomTom op een lichte toename van het marktaandeel tot 50 procent. Het verwacht in totaal tussen de 14 en 15 miljoen apparaten te verkopen.
Volgens Goddijn heeft TomTom de afgelopen jaren ,,een goede vooruitgang geboekt'' in de VS. Het marktaandeel bedroeg drie jaar geleden nog 10 procent. De topman zei dat de Amerikanen steeds meer warm beginnen te lopen voor TomTom, en met name voor de mogelijkheid die het bedrijf zijn klanten biedt om wijzigingen in wegenkaarten met elkaar te delen.
Goddijn zei verder dat hij vertrouwen heeft in de afloop van het onderzoek van de Europese Commissie naar de geplande overname van kaartenmaker Tele Atlas. De twee bedrijven moeten vermoedelijk hun bedrijfsvoering strikt gescheiden houden om toestemming te krijgen, maar dat is volgens Goddijn altijd de bedoeling geweest. ,,Het gaat ons erom dat we samen betere kaarten kunnen maken. We denken dat de commissie ook inziet dat dit daarvoor een noodzakelijke innovatie is''.
TomTom raakte in de eerste drie maanden van 2008 ruim een derde van zijn beurswaarde kwijt. Beleggers maken zich zorgen over het effect van de afkoelende Amerikaanse economie op de verkoopcijfers van TomTom. Zelf zegt het bedrijf nog geen last te hebben van de verslechterde economische omstandigheden. Goddijn liet weten geen enkele verzwakking in de markt te zien.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee