Toshiba stopt met desktops in VS, maar niet in Europa
Van die strategie is weinig terechtgekomen. Marktonderzoeker IDC schat dat Toshiba vorig jaar in de VS slechts 52 duizend bureaumachines verkocht. In 1999 waren dat er nog vijf keer zoveel. Europa is een heel ander verhaal, benadrukt Jan Willem Kuipers. Hij is marketing manager Benelux. “Toshiba houdt er van regio tot regio een aparte strategie op na en is geenszins van plan in Europa met de productie van desktops te stoppen. We hebben hier onze doelstellingen wat betreft marktaandeel en aantal corporate accounts allemaal gehaald. Sterker nog, we groeien maand in, maand uit met meer dan 50 procent.” In Nederland levert Toshiba volgens Kuipers aan twintig tot der-tig zeer grote klanten, waaronder Eneco, Univé en het ministerie van VROM. Dat gebeurt via systeemintegrators als Getronics. Kuipers: “Daarnaast praten we nu met retailpartners over het maken van ‘build to order’-systemen. Dan moet u denken aan bedrijven als Correct, Raf en Dunnet.” Eerdere verkoopacties van standaardsystemen via Makro en Office Center waren volgens Kuiper nauwelijks winstgevend.