Veroveren nieuwe afzetmarkten blijft ondanks ambities lastig voor Microsoft
Microsoft betert zijn leven met een nieuwe focus op het MKB. De strategie moet ‘de wereld van persoonlijke productiviteitstools koppelen aan business proces automatisering’. Concreet gaat Microsoft zijn bedrijfsapplicaties nauwer integreren met het komende Office 12. Met hulp van een breed partnernetwerk gaat Microsoft weer diversificeren op zijn bestaande platformen. XML, webdiensten en Sharepoint moeten alle onderdelen online met elkaar laten communiceren. Microsoft zoekt nieuwe afzetmarkten. Bij de afnemende meeropbrengsten van Windows is het MKB nu een aantrekkelijke groeimarkt waar Microsoft nog te weinig van profiteert. Het vijf jaar oude Business Solutions leed vorig jaar weer 201 miljoen dollar verlies bij een weinig opzienbarende 5,8 procent groei in de omzet. Om grip op de nieuwe doelgroep te krijgen heeft Microsoft de afgelopen jaren onderzoek uitgevoerd. Ontwikkelteams keken bij kleine bedrijven twee of drie maanden in de keuken. R&D geld Hoeveel precies in onderzoek en ontwikkeling is geïnvesteerd wil Microsoft"s senior VP van de MKB-oplossingen niet zeggen. "Dubbel zoveel als iedereen in deze markt," zegt Orlando Ayala. CEO Steve Ballmer zegt dat hij meer tijd in middelgrote bedrijven heeft gestoken dan in enige andere markt. Microsoft kondigde een aantal producten voor middelgrote bedrijven aan. Microsoft werkt onder de codenaam Centro aan een server voor de midmarket, in het verlengde van de in 2000 geïntroduceerde Small Business Server. Centro combineert de Vista server met een nieuwe versie van Exchange en SQL Server. De server is afgestemd op de IT-generalist die vaak alle systemen beheert in middelgrote bedrijven. Beheerstaken zoals toevoeging van nieuwe gebruikers worden zoveel mogelijk geautomatiseerd of versimpeld met wizards. Naar het voorbeeld van IBM met zijn AS/400. Leercurve In 2001 heeft Microsoft het ERP-bedrijf Great Plains overgenomen, gevolgd door het Deense Navision in 2002. De productlijnen van beide bedrijven zijn nu omgedoopt in varianten van Microsoft Dynamics. In navolging van wat Oracle en SAP al jaren doen heeft Microsoft vijftig functieomschrijvingen in middelgrote bedrijven gedefinieerd. Dit najaar brengt Microsoft role based applicaties uit voor Dynamics ERP en CRM lijnen. "We hadden nog nooit een grote overname gedaan", zei Steve Ballmer. "Het was een leercurve. De integratie was ingewikkelder dan ik had verwacht en duurde langer dan waarschijnlijk nodig was." Het integratieproces kostte bijna vijf jaar. "Ik ben blij dat we een meer afgemeten strategie hebben gevolgd", zegt Orlando Ayala. "Dat we ze niet hebben opgeslokt zoals Oracle met Peoplesoft heeft gedaan. Maar ik zou de integratie twee jaar eerder hebben gedaan. We bleven te lang op de automatische piloot hangen. Dat is praten achteraf. Het ergste is achter de rug." Gates qs kijken ook naar de markt voor boekhoudsoftware. De Amerikaanse markt voor boekhoudsoftware is tot nu toe voor 85 procent in handen van Intuit. In 1996 heeft Microsoft vergeefs geprobeerd Intuit over te nemen. Waarom heeft het bijna tien jaar geduurd voordat Microsoft met zijn eigen alternatief kwam? Small Business Accounting 2006. De puzzelstukken moesten op hun plaats vallen volgens Orlando Ayala. Het kostte tijd om teams van boekhoudspecialisten en het partnernetwerk op te bouwen. Partners die aansluiten op Small Business Accounting zijn onder andere loonadministratiebedrijf ADP en voor online bankieren Digital Insight en CheckFree. Een Nederlandse versie zal nog minstens twee jaar op zich laten wachten. Netwerk Om accountants voor zich te winnen heeft Microsoft een Professional Accountants Network opgezet. In drie maanden zou dat programma drieduizend inschrijvingen hebben binnengehaald. Microsoft beweert niet per se op Intuit"s marktaandeel uit te zijn. Uit eigen onderzoek weet Microsoft dat 45 procent van bedrijven tot vijftig werknemers geen boekhoudpakket gebruikt. Dat is een aantrekkelijke doelgroep om mee te beginnen." Steve Ballmer, hoogste baas van Microsoft, zette uiteen dat het overnemen en integreren van een bedrijf moeilijk is.