Xerox geeft hoog op van Global Services
Xerox staat in de eigen branche niet alleen. De fusie van Hewlett-Packard en Compaq heeft een vergelijkbare achtergrond. Recent kondigde Canon aan zich geheel op documentmanagement (het regelen van informatiestromen op documenten) te willen richten. En al bij de presentatie van de jaarcijfers over 2000 vertelde Océ-topman Rokus van Iperen dat Océ in 2005 door dienstverlening en softwareverkoop maar liefst 80 procent van de omzet wil laten genereren. In dezelfde periode groeit de totale markt voor documentgerelateerde dienstverlening met 31 procent naar een omzet van meer dan 41 miljard dollar. Xerox denkt dat Xerox Global Systems (XGS) in 2005 eenderde van de totale omzet voor zijn rekening neemt. Om dat te bereiken zijn volgens Kaashoek acquisities noodzakelijk. Hij denkt aan kleinere adviesorganisaties, gespecialiseerd in documentmanagement. Maar hij sluit ook niet uit dat onderdelen van minder renderende concurrenten overgenomen worden. XGS is overigens geen toekomstverwachting of voorgenomen activiteit. De dienstverlening van Xerox rondom het elektronische document vertegenwoordigt nu al een omzet van 3,9 miljard dollar. Er werken veertienduizend mensen. Xerox heeft totaal ruim tachtigduizend werknemers. In Nederland bestaat XGS op dit moment uit zestig mensen. Ter vergelijking, in Duitsland is dat tachtig. Het merendeel van de 3,9 miljard omzet behaalt XGS in de VS. Europa is goed voor ongeveer 10 procent. Vorig jaar heeft Xerox wereldwijd dertien verschillende, op dat moment zelfstandig functionerende, onderdelen samengevoegd onder de merknaam Xerox Global Services. Bekende namen als Xconnect, XISS en Linguistic&Translation Services zijn onder leiding van Tom Dolan (lid van de raad van bestuur) samengevoegd tot één organisatie, die samen met Office Systems en Production Systems de drie onderdelen vormen van het nieuwe Xerox dat vorm heeft gekregen na een grondige reorganisatie onder leiding van CEO Anne Mulcahy. De veertienduizend man sterke XGS-groep vertegenwoordigt de belangrijkste groeipotentie in de strategie van Mulcahy. Voorwaarde voor succes is de mate waarin het management van XGS erin slaagt de nieuw gevormde organisatie met één stem te laten spreken. Kaashoek desgevraagd: “We hebben ervoor gekozen ons te beperken tot gebieden als kennismanagement, contentmanagement, documentmanagement, facilitiesmanagement en outputmanagement. Maar nog veel belangrijker is dat we per specialisme een eigen, uniek assessment hebben vastgelegd.” Hij doelt op gestandaardiseerde methoden van bedrijfsanalyse. De assessment is in principe vrijblijvend en kan bijvoorbeeld dienen als basis voor een aanbestedingsprocedure. Uiteraard betalen klanten voor de te leveren rapportage. Kaashoek: “Bij een organisatie van honderd man duurt een office-document-assessment gemiddeld een week of vier. Dit kost ongeveer 25.000 dollar.” Het rapport bevat dan onder meer een analyse van de uitgangssituatie inclusief de exacte kosten van de documenthuishouding, de mogelijkheden voor verbetering, een eventueel nieuw floorplan, een investeringsplan voor de lange termijn en de daarmee samenhangende ROI.