Yahoo wil zoekgegevens langer bewaren

Tot dusver zorgt Yahoo na 6 maanden dat bezoekersgegevens niet meer tot individuen herleidbaar zijn door een deel van hun IP-nummers te schrappen en cookies te wissen. Hetzelfde gebeurt met andere informatie die het mogelijk maakt bezoekers te identificeren. Binnenkort gebeurt dit anonimiseren pas na 18 maanden.
Gepersonaliseerde diensten vereisen langere bewaartijd
Volgens Yahoo zijn de tijden sinds 2008 veranderd. Het bedrijf concurreert nu met allerlei onlinediensten, sociale netwerken en mobiele apps om de aandacht van de consument. Daarom wil Yahoo in staat zijn zelf ook sterk gepersonaliseerde diensten aan te bieden, zegt privacychef Anne Toth in het Yahoo! Policy Blog. Om patronen in het bezoekersgedrag te analyseren en de relevantie voor de gebruikers te vergroten zijn volgens haar meer gegevens nodig.
Analiste Erica Newland van het Center for Democracy & Technology, een privacywaakhond in Washington D.C., vindt dat Yahoo de klok terugzet nadat het eerst een voortrekkersrol vervulde. Zij vindt het hoog tijd dat de Amerikaanse overheid beperkingen oplegt aan het bewaren van privacygevoelige gegevens en dit niet langer overlaat aan zelfregulering, zei Newland tegen persbureau Associated Press.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee