‘Zorgen voor een professioneel bedrijf staat, ook al zijn we twee studentjes’
Toen ze in hun vierde jaar stage moesten lopen, kwamen ze met het idee om dat in hun eigen bedrijf te doen. “Dan zouden we ook overdag open kunnen zijn en zouden we het bedrijf echt goed uit kunnen bouwen.” Het leek ze nuttiger dan een stage bij een ander bedrijf. “In ons tweede jaar liepen we al stage en dat viel zo tegen. Je mocht geen echt serieuze dingen doen, zoals een server installeren. We waren juist op zoek naar een stageplek waar je wel dat soort dingen doet, dingen die als ze misgaan ook écht misgaan en waarna je hard op zoek moet naar een goede oplossing voor de klant.”
Hun bedrijf moest echter nog wel een serieuze stageplek worden. “De school had er eigenlijk geen vertrouwen in dat het zou lukken, maar heeft ons wel de kans gegeven het te regelen. We hebben in een halfjaar een externe stagebegeleider gezocht en met ECABO overlegd hoe we een gecertificeerd stagebedrijf konden worden.” Het lukte: de directeur van een IT-bedrijf in Emmeloord wilde hen begeleiden en aan de eisen van kenniscentrum ECABO konden ze voldoen. “Er moest voldoende werk zijn en het werk moest van voldoende niveau zijn. Het eerste hadden we zeker, het tweede is gelukt doordat we op zoek zijn gegaan naar klanten in het bedrijfsleven, die meer van ons vragen dan particulieren.” Januari 2007 was alles rond, in februari startten Hoekstra en De Vries met hun stage. “We zijn begonnen om tegen familie en kennissen te zeggen dat we bedrijven als klant zochten. We konden al snel het netwerkbeheer doen voor een stichting, voor een paar andere bedrijven onderhielden we de servers en regelden we de mail. En als zo’n bedrijf met twintig medewerkers tevreden is, dan bellen vijftien man je later op of je ook wilt helpen met hun computer thuis.” Ze kregen het al snel heel druk. “We werkten van tien uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds, met een uur lunchpauze en een uur voor het avondeten. In het begin vind je dat fantastisch, maar na vier of vijf maanden werd het toch echt teveel. We zijn toen gestructureerder gaan werken, bijvoorbeeld door een tot twee keer per week naar een bedrijf te gaan en dan al hun problemen langs te lopen, in plaats van dat we meteen kwamen als er iets was. Ook ging ons uurloon omhoog, waardoor we minder particuliere klanten kregen. Eerst kwamen we nog langs om voor tien euro MSN te installeren.” Ze leerden erg veel tijdens deze stage, zegt Hoekstra. Vooral hoe je een onderneming draaiend houdt, met alles wat daarbij komt kijken. Hoekstra deed onder meer de marketing en vond dat zo leuk, dat hij nu aan het hbo Reclame & Marketing studeert. Als hij geen college heeft, gaat hij bij klanten langs, want ze gaan door met De Computerdokter.