Headhunterhaat
Kijk, ik erger me wel eens aan de mails die LinkedIn me volautomatisch stuurt met vacatures die volgens dat zakelijke social network écht iets voor mij zijn. Een greep uit de collectie die ik in een aparte folder voor haatmail bewaar (gehaat dóór mij): Full Stack Engineer, IT Specialist, Frontend Developer, Senior / Lead Digital Designer (UX), IT-projectleider, Head of IT, Online Domeinspecialist.
En zo zijn er nog wel meer ‘Top job picks for you’, aldus LinkedIn. Terwijl ik dat netwerk toch echt wel, láng geleden al, netjes heb verteld wat mijn opleiding, trainingen en werkervaring zoal is. Goed, daar komen wat techtermen in voor, maar níet sleutelwoorden als ‘developer’, ‘softwareontwikkelaar’, ‘systeembeheerder’, ‘IT-architect’ of ‘security-expert’.
In mijn LinkedIn-profiel komen daarentegen wél termen voor als journalist, interviewer, vakblad, vaktitel, en dergelijke. Kennelijk toch wat te ingewikkeld, voor slimme algoritmes en personeelswervers? Of is de nood zó hoog dat een vakjournalist met een beetje techkennis al interessant is voor de headhunter? Ik heb serieuze twijfels of dit werkt.
Bovendien meen ik dat mijn twijfels -en mijn ergernis- verbleken bij wat IT’ers ervaren. Correctie: ondergaan. Zij zijn rechtstreeks doelwit, of ze nu wel of niet geschikt zijn. Wat moeten IT’ers wel niet voelen voor headhunters die spammen, cold-callen, DM’en, stalken, en dan vaak ook nog eens onterecht?
Want het enorme, niet alleen aanhoudende maar toenemende tekort aan IT’ers zorgt gek genoeg níet voor verfijning en gerichte toenadering. Uitzonderingen daargelaten, maar die lijken de regel te bevestigen. Een voorbeeld uit de praktijk: op een LinkedIn-profiel van een echte IT’er staat de letterlijke zin ‘Ik werk niet met Angular’. Drie keer raden waar deze professional voor wordt benaderd?
Koppensnellers zijn dus niet zozeer gericht op specifieke (knappe) koppen, maar op aantallen (gesnelde) koppen. Ongeacht of de persoon wel past bij wat de zoekende opdrachtgever nodig heeft. Kwantiteit boven kwaliteit, concludeer ik. Op zich is het lovenswaardig om een opdrachtgever keuze voor te schotelen, en niet slechts één interessante kandidaat. Maar het is véél beter om gericht te jagen, voor alle betrokken partijen.
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (maart 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee