Glasvezel jaagt groei breedband aan
Glasvezel blijft de aanjager van de groei ,met een plus van 4,1 procent in het tweede kwartaal. Ruim 14 procent van de breedbandaansluitingen is nu gebaseerd op glasvezel. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland; kabelaansluitingen vertoonden ook een lichte groei. DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het kwartaal om te eindigen met een marktaandeel beneden de 40 procent.
Kleine spelers groeien het hardst
De grootste kabelaanbieder van Nederland, Ziggo, kwam uit op een groei met dubbele cijfers in het tweede kwartaal en eindigde juni met 3,1 miljoen breedbandabonnees. Ziggo’s marktaandeel daalde echter naar 43,1 procent aan het einde van juni 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 15.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.
“De kleinere aanbieders doen het goed, vooral op glasvezelnetwerken, en lijken marktaandeel te winnen”, aldus Telecompaper Research Analyst Kamiel Albrecht. “Hun gezamenlijke kwartaalgroei was groter dan die van KPN of Ziggo.” De groei van de kleinere aanbieders en blijvende vraag naar glasvezelbreedband zullen naar verwachting zorgen voor 2,5 procent groei van het aantal breedbandaansluitingen in heel 2016. Voor de periode 2016-2020 wordt een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent voorspeld in het aantal breedbandverbindingen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee