Rits tele.com vraagt Opta om ingrijpen
KPN weigert echter volgens Rits om de telefoonnummers van klanten met een ADSL-aansluiting aan Rits over te dragen. Rits heeft van KPN begrepen dat 'procesmatige beperkingen' in de eigen systemen het niet mogelijk maken om nummers te porteren wanneer er ADSL op de desbetreffende telefoonlijn geleverd wordt. Volgens Rits tele.com verplicht artikel 5 van het besluit 'Nummerportabiliteit' KPN, de nummers van klanten desgevraagd te porteren. Rits wil daarom dat de Opta KPN verordonneert om de gewraakte telefoonnummers binnen acht werkdagen te porteren en daarnaast op korte termijn voor een structurele oplossing te zorgen. Volgens KPN is hier sprake van een misverstand bij Rits tele.com, en is van weigering om te leveren geen sprake. Dat kan alleen in eerste instantie nog niet geautomatiseerd gebeuren, en de handmatige verwerking van de verzoeken kost iets meer tijd. Directeur Ytsen Kooistra van Rits tele.com is verheugd over die mededeling. "Dit is de beste uitkomst die ons persbericht kon hebben", aldus Kooistra. Rits tele.com trekt de klacht bij Opta echter pas in zodra het de eerste nummers van KPN heeft ontvangen. (jwy)