Telecom Italia wil groeien in Nederland
Telecom Italia biedt de dienst aan via het netwerk van zijn zakelijke internetprovider BBned.
Vorig jaar leek het nog alsof de Italianen BBned in de etalage zouden zetten, maar nu maakt het concern een vlucht naar voren. Net als in Duitsland en Frankrijk moet provider Alice ook hier tot de vijf grootste gaan behoren.
Via BBned kan 80 procent van de telefoonaansluitingen worden bediend. De Italianen mikken op consumenten die hun huidige provider niet meer zien zitten en willen 15 procent van de markt voor overstappers in handen krijgen. Alice, in de reclames belichaamd door een aantrekkelijke brunette, manifesteert zich als een prijsvechter. Voor 30 euro per maand biedt het snelle internettoegang (maximaal 20 megabyte) en gratis bellen naar vaste binnenlandse nummers. De nieuwkomer mikt daarnaast op expats, Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. Zij kunnen voor een sterk gereduceerd vast tarief met hun vaderland bellen.
KPN heeft de afgelopen jaren enkele internetaanbieders overgenomen die gebruik maakten van het netwerk van BBned. Daardoor kreeg BBned, dat nu vooral internet levert aan het midden- en kleinbedrijf, te maken met overcapaciteit. Omdat weinig geïnvesteerd hoeft te worden in infrastructuur verwacht Alice binnen twee jaar quitte te spelen, zei Harald Rosch, in Duitsland verantwoordelijk voor Alice.
In die periode zal er naar verwachting ook televisie beschikbaar komen. Alice werkt ook aan diensten op glasvezelnetwerken die nu ontwikkeld worden in Amsterdam en Rotterdam. Op dit snelle netwerk in Amsterdam zal de provider dit jaar, naast internet en telefonie, al wel televisie aanbieden. (anp)