Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple waardevolste merk ter wereld

Dat blijkt uit de ranglijst met de honderd waardevolste merken ter wereld die Millward Brown heeft samengesteld. Het is voor de zevende keer dat de lijst is gepubliceerd. Google, dat in 2006 tot en met 2010 ieder jaar bovenaan eindigde en vorig jaar voor het eerst werd gepasseerd door Apple, werd dit jaar zelfs derde, omdat ook IBM de zoekmachinegigant voorbij ging.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ook Microsoft (vijfde), AT&T (achtste), Verizon (negende) en China Mobile (tiende) wisten een plek in de top10 te bemachtigen, dus ICT-bedrijven zijn sterk vertegenwoordigd.

Waarde van IT-merken gestegen

Bijna de helft van de bedrijven uit de top100 leverde het afgelopen jaar aan waarde in. Gemiddeld steeg de waarde van IT-merken de afgelopen twaalf maanden met 2 procent, bij telecombedrijven was er juist sprake van een afname van gemiddeld 7 procent. Google (-3 procent) en Microsoft (-2 procent) leverden iets in, maar er waren ook IT-bedrijven die de merkwaarde fors zagen kelderen: BlackBerry (-75 procent), HP (-35 procent), Infosys (-23 procent), Cisco (-18 procent) en Oracle (-16 procent). Technologiebedrijven die de merkwaarde fors zagen stijgen zijn – naast Apple – onder meer Facebook (+74 procent), Tencent/QQ (+19 procent), Samsung (+16 procent), IBM (+15 procent) en Intel (+12 procent).

Vindingrijk en veerkrachtig

Het merk Apple is sinds 2006 met maar liefst 859 procent in waarde gestegen, terwijl het gemiddelde van de merken in de top100 in dezelfde periode met 64 procent toenam. Vorig jaar stegen de merken uit de top 100 gemiddeld met 17 procent in waarde. “Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk”, stelt een woordvoerder van Millward Brown.

Bij het onderzoek wordt er gekeken naar de aandelenkoers en financiële cijfers van bedrijven, maar ook naar hoe in totaal 3 miljoen consumenten bepaalde merken ervaren.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in