Apple waardevolste merk ter wereld
Ook Microsoft (vijfde), AT&T (achtste), Verizon (negende) en China Mobile (tiende) wisten een plek in de top10 te bemachtigen, dus ICT-bedrijven zijn sterk vertegenwoordigd.
Waarde van IT-merken gestegen
Bijna de helft van de bedrijven uit de top100 leverde het afgelopen jaar aan waarde in. Gemiddeld steeg de waarde van IT-merken de afgelopen twaalf maanden met 2 procent, bij telecombedrijven was er juist sprake van een afname van gemiddeld 7 procent. Google (-3 procent) en Microsoft (-2 procent) leverden iets in, maar er waren ook IT-bedrijven die de merkwaarde fors zagen kelderen: BlackBerry (-75 procent), HP (-35 procent), Infosys (-23 procent), Cisco (-18 procent) en Oracle (-16 procent). Technologiebedrijven die de merkwaarde fors zagen stijgen zijn – naast Apple – onder meer Facebook (+74 procent), Tencent/QQ (+19 procent), Samsung (+16 procent), IBM (+15 procent) en Intel (+12 procent).
Vindingrijk en veerkrachtig
Het merk Apple is sinds 2006 met maar liefst 859 procent in waarde gestegen, terwijl het gemiddelde van de merken in de top100 in dezelfde periode met 64 procent toenam. Vorig jaar stegen de merken uit de top 100 gemiddeld met 17 procent in waarde. “Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk”, stelt een woordvoerder van Millward Brown.
Bij het onderzoek wordt er gekeken naar de aandelenkoers en financiële cijfers van bedrijven, maar ook naar hoe in totaal 3 miljoen consumenten bepaalde merken ervaren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee