‘Compliance’ staat niet voorop bij service management-tools
Jordi van Herk, directeur van Independenttool, kijkt er niet van op. "In Nederland is alleen de bovenkant van de bedrijven er echt mee bezig. Het gemiddelde bedrijf in Nederland vindt ICT wel belangrijk, maar men is nog niet zo ver dat men ICT precies kan laten aansluiten bij de bedrijfsprocessen. De gemiddelde bedrijfsgrootte is ook niet zodanig dat het voor leveranciers lonend is om hun tools daarvoor om te bouwen." Hij wijst erop dat de tools nog niet goed integreren, wat aansluiting bij de bedrijfsprocessen voor veel organisaties toegankelijk moet maken. Als het gaat om ‘compliance’, het voldoen aan regelingen als Sox en Tabaksblatt, wordt er weinig geïnnoveerd in de producten. Terwijl dat ingrijpt op de bedrijfsprocessen en de daarmee samenhangende ICT. De leveranciers lijken het genoeg te vinden dat zij zich aan Itil conformeren. Flexibiliteit, aanpasbaarheid en uitbreiding van de mogelijkheden om business rules te definiëren lijken voor hen te volstaan als innovatie. De leveranciers verwachten dat de service management-tools breder toegepast zullen worden, door ze uit te breiden op het gebied van asset management. Daarbij voorzien ze een integratie van asset management- en service management-tools. Daarnaast richten ze zich op enkele nieuwe sectoren: industrie/chemie en semi-overheid/nutsbedrijven. IT-service management werd vanouds vooral gebruikt in de financiële, IT- en zakelijke dienstverlening en bij de overheid. Opmerkelijk is wel dat niet langer alleen de grote organisaties de tools gebruiken, maar ook de middelgrote bedrijven. Het tweede deel van het onderzoek betreft de mening van de gebruikers over het innovatievermogen van hun leveranciers. Dat wordt gepresenteerd op de Tooling Event op 17 november. (www.toolingevent.nl)