Overslaan en naar de inhoud gaan

DigiD biedt gemeenten meer kansen voor e-service

Als enige jaren terug werd vastgesteld dat de dienstverlening weinig opschoot, luidde het verweer dikwijls dat men niet verder kon zonder elektronische handtekening. Voor 80 procent van de gemeentelijke dienstverlening is die niet nodig, brachten anderen daar dan tegenin. Maar ook nu de e-handtekening al anderhalf jaar wettelijk verankerd is en gelijkgesteld is aan een handgeschreven exemplaar, loopt het nog niet storm.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het zou er een bevestiging van kunnen zijn dat de hoge mate van beveiliging die de e-handtekening garandeert, inderdaad meestal overbodig is. De hoge opkomst bij het congres waar DigiD werd gelanceerd (zie ook AG van vorige week), maakt die aanname reëel. Met één wachtwoord, centraal uitgegeven en door alle e-dienstverlenende overheden centraal te controleren, kan ineens veel mogelijk worden. Nu was het uitgerekend Harry van Zon, als directeur Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector van het ministerie van BZK zowat de hoogste chef van ’s lands elektronische overheid, die in een paneldiscussie een relativerend geluid losliet: burgers hebben gemiddeld maar anderhalf maal per jaar contact met de overheid. Volgens Van Zon komt de groei erin als daadwerkelijk transacties en gepersonaliseerde diensten mogelijk zijn. Als de webdienst zeker weet wie voor het beeldscherm zit, kunnen ook zaken worden aangeboden die alleen voor die persoon bestemd zijn. Van Zon noemde inzage in overheidsregistraties, zoals GBA en OZB, die burgers naar sites zou lokken. Udo Groen, bestuurder van de Sociale Verzekeringsbank en voorzitter van de ‘Manifestgroep’, die er de stoot toe gaf, zag naast de authenticatievoorziening samenwerking tussen de Manifestgroepleden en de Haagse ministeries als belangrijk resultaat. Dienstverlening gebeurt vooral door gemeenten en uitvoeringsorganisaties, waarvan er zes die Manifestgroep vormen. Nu kunnen ook gecombineerde diensten van meerdere partijen, tot ontwikkeling komen. Zoals ‘Burgerpolis’, dat inzicht biedt in alle voorzieningen waarop menkrachtens de socialezekerheids-wetgeving recht heeft. Het voorbeeld van de Manifestgroepleden Belastingdienst, UWV, CWI, IB-groep, SVB en College voor Zorgverzekeringen heeft de gemeente Amsterdam nagevolgd, liet gemeentesecretaris Erik Gerritsen weten. Directeuren van diensten als Burgerzaken, Maatschappelijke Ontwikkeling, Belastingen en Vastgoed bedenken, over de ambtelijke verkokering heen, e-diensten. Volgens Gerritsen is met DigiD ‘gigantisch veel geld’ te winnen. De gemeente geeft vanaf komend jaar met ‘Mijn Amsterdam’ elke inwoner een eigen webpagina, waarop hij gemeld krijgt dat paspoort of rijbewijs verloopt en hoe het staat met zijn vergunningsaanvraag. Enschede, waar thans een DigiD-pilot loopt, noemt zoiets ‘Mijn loket’. "Je vangt er een hoop vragen van burgers mee af," zei Gerritsen. De techniek is geen probleem meer en DigiD laat zich vrij simpel implementeren, maar daarom is het aanbieden van e-diensten nog niet zo gepiept. Om Mijn Amsterdam tot wasdom te brengen neemt Gerritsen vier jaar. "Een ingrijpende reorganisatie van de backoffice is nodig. Het duurt lang voordat alles wat de techniek biedt, benut kan worden."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in