Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-architect staat zichzelf in de weg

De grote aandacht in de vakpers van de laatste twee jaar voor het onderwerp architectuur geeft het gevoel dat in elke organisatie architectuur inmiddels stevig in het zadel zit. Toch is dat niet het geval. Het blijkt in sommige gevallen moeilijk te zijn om het businessmanagement ervoor te interesseren. Architectuur wordt dan gezien als een intern klusje voor de ICT-afdeling en niet als een strategisch proces dat de gehele organisatie aangaat. Dat dit frustrerend is voor de architect is manifest.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Bij elke bijeenkomst van ICT-architecten, in welk gremium dan ook, hoor je de klacht: "Ik krijg het niet verkocht aan de business." Dat ligt niet aan het belang van het onderwerp. Strategische aandacht voor architectuur is namelijk wel degelijk van groot belang voor organisaties (zie kader). Hoe komt het nu dat in veel gevallen architectuur niet die strategische aandacht krijgt? Daar zijn drie hoofdoorzaken voor te geven. Zij hebben te maken met de architect, de aard van de architectuur en de organisatie.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in