Overslaan en naar de inhoud gaan

Kloof beleid/uitvoering remt digitale overheid

Directeur Rob Verweij van het Routerings Instituut (inter)nationale Informatiestromen (stichting RINIS) greep een bijeenkomst ter gelegenheid van het 12,5-jarig bestaan vorige week aan voor de noodkreet: “We weten waar het moet eindigen, maar hoe kom je er?” Hij riep Den Haag op er meer werk van te maken de kloof te overbruggen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Verweij vindt dat de Haagse ontwikkelorganisatie ICTU en dito beheerorganisatie GBO.Overheid de neiging hebben standaarden aan te bevelen en dan te denken dat alles vanzelf goedkomt. Maar dan begint het pas. Implementatie van standaarden heeft allerlei consequenties voor de ICT-huishouding van organisaties, die bovendien in uiteenlopende stadia van ontwikkeling verkeren. “We krijgen wat aangereikt, maar onduidelijk is hoe dat aansluit op zaken die bij de uitvoeringsorganisaties spelen. De beleving van prioriteiten verschilt tussen overheid en uitvoerders”, zei hij. Wat in Den Haag wordt uitgedacht, sluit kortom niet aan op de praktijk van de uitvoeringsorganisaties. “We moeten dat op een volwassen en planmatige manier bij elkaar brengen.” Verweij weet zich gesteund door Het Expertise Centrum dat in een onderzoek in opdracht van RINIS ook een ‘convergentiestrategie’ bepleitte. RINIS (dat berichtendiensten onderhoudt tussen elf deelnemende organisaties, waaronder UWV, SVB, Justitie en CBS, en vorig jaar 62 miljoen berichten transporteerde) had het onderzoek laten doen in het kader van haar herpositionering binnen de e-overheid, nadat een eind 2006 aangekondigde fusie met GBO.Overheid niet was doorgegaan. RINIS zou de eerste implementatie worden van de Overheidsservicebus (OSB) en opschalen naar breder gebruik. Maar midden vorig jaar werd de organisatorische integratie afgeblazen en ingeruild voor samenwerking. Aanleiding was dat de OSB werd ondergebracht bij ICTU, waar het met twee andere voorzieningen onderdeel werd van het programma Overheidsdienstenplatform. Ook was de OSB volgens Verweij van een concrete voorziening, waar je een stekker in kon steken, geleidelijk veranderd in een set standaarden. Overigens is de voorlichting erover verre van eenduidig. Verweij stelt dat velen over de OSB spreken zonder te weten wat het precies is.Verweij omschreef de fusie met GBO vorige week niet als gecanceld, maar als ‘vooralsnog stopgezet’. RINIS heeft onlangs een OSB-implementatie gerealiseerd ten behoeve van de SVB, die met klanten wil communiceren via de persoonlijke internetpagina ‘Mijn Overheid’; die is ook bij ICTU in ontwikkeling, met sinds haar lancering vorig jaar april als belangrijkste kenmerk: stilte. Verweij riep GBO.Overheid op ‘een op de uitvoering gerichte regierol’ op te pakken en bood daarbij RINIS’ hulp aan. Het nieuwe verzekeringsstelsel maakte in 2006 een einde aan de noodzaak na te gaan of iemand recht had op ziekenfondsverzekering, waardoor het RINIS-berichtenvolume aanzienlijk afnam. Vorig jaar ging de levering van gegevens ten behoeve van CBS-statistieken meer online verlopen, waardoor het volume weer toenam.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in