Overslaan en naar de inhoud gaan

Single ‘log on’ voor het web staat in de steigers

Eind juni start een kopgroep van organisaties uit diverse branches met het testen van het inlogsysteem en het uitwerken van de businesscase. Doel van de initiatiefnemers is consumenten te bevrijden van het beheer van de vaak honderden inloggegevens die zijn aangemaakt bij het bezoeken van verschillende websites.
In de nieuwe situatie vindt − na eenmaal te zijn ingelogd bij het DigiNotar/RSA-initatief − bij bezoek aan de website van een deelnemende partij een automatische inlog plaats.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock


Verschillende bedrijven uit de financiële dienstverlening, onderwijs, webwinkels en telecombedrijven kwamen onlangs bijeen om de plannen te bespreken. “Het is niet zozeer een technologisch verhaal”, zegt Tony de Bos, technisch directeur van DigiNotar. “Er zijn verschillende oplossingen voorhanden. Het is meer een kwestie van de juiste marketing zodat er voldoende massa wordt gecreëerd.” Het systeem krijgt alleen meerwaarde voor de consument wanneer een groot aantal websites hun inlogprocedure koppelen aan het DigiNotar/RSA-initiatief.
De Bos maakt eind juni de deelnemers aan de kopgroep bekend. In het najaar starten de tests en begin 2008 kan het systeem operationeel zijn, is De Bos zijn planning. De proef moet onder meer zicht bieden op een concrete invulling van het concept. “We zijn er nog niet uit of we een eenmalige inlogcode via sms versturen, werken met hardwaretokens of gewoon met een zelfgekozen wachtwoord”, zegt De Bos.
De technologie van RSA maakt het zelfs mogelijk combinaties van inlogprocedures te maken wanneer de handeling dat vereist. Zo zou bijvoorbeeld het inzien van een verzekeringspolis kunnen door in te loggen met een standaardwachtwoord. Voor het wijzigen van dezelfde polis verlangt het systeem dan echter de invoer van een eenmalige sms-code.
Volgens De Bos steunt de overheid de ontwikkeling van een goed inlogsysteem als voorwaarde voor innovatie. “Hoe geavanceerder en serieuzer de handelingen die je online kunt verrichten, hoe belangrijker het als organisatie is te weten met wie je te maken hebt. Dan is goede authenticatie nodig. Die kunnen organisaties zelf proberen op te zetten, maar het voorstel is om dat met elkaar te doen.”
Het uitgangspunt is dat de kosten gedragen worden door de dienstverleners om de drempel voor de consument laag te houden.
DigiNotar is de ‘trusted third party’-dienstverlener van het notariaat. RSA is een encryptie- en beveiligingsspecialist. Het initiatief maakt verder gebruik van A-Select-technologie, die ook in de DigID-inlog van de overheid zit.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in