Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf gemeenten sluiten pact voor aanbesteding

Met Zwolle, Hellendoorn, Heusden en Oldenzaal wil Enschede, voormalig Superpilotgemeente, voort met digitale dienstverlening. De vijf hebben een vereniging opgericht die bepaalt welke producten en diensten worden ontwikkeld.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De vereniging is oprichter van een stichting, die voor de uitvoering moet zorgen. Marktpartijen offreren daartoe op de gebundelde vraag van Dimpact-gemeenten. TNO ziet toe op toekomstvastheid van de resultaten. Het Telematica Instituut is procesbegeleider, onder meer om te vermijden dat het dragen van meerdere petten door Enschede (initiatiefnemer, kennisleverancier en afnemer) complicaties oplevert. Transacties Onder de eerste tien producten zijn vier generieke transactiemodules: verhuizing doorgeven en het aanvragen van bouwvergunningen, gebruiksvergunningen en GBA-uittreksels. De rest omvat generieke midoffice-functies, zoals identificatie, betaling en koppeling frontoffice-midoffice en midoffice-backoffice. Enschede heeft zelf al zo’n 120 transactiemodules ontwikkeld, naast 350 informatiemodules. Eerder is vastgesteld dat zulke Superpilotresultaten, anders dan de bedoeling was, zich nauwelijks elders laten implementeren. Volgens Michal Kleinhans, Enschede’s adviseur marketing-communicatie, zijn bestaande modulen nu vertrekpunt voor breder implementeerbare oplossingen. Haar collega Robin Grimmelikhuyse: "Voor één gemeente is het maatwerk, voor twee wordt het al wat generieker, maar lukt het bij vijf, dan kun je het invoeren bij tachtig tot negentig procent van de gemeenten." Kleinhans erkent dat Dimpact in dezelfde vijver vist als GovUnited, beoogd ontwikkelbedrijf voor e-gemeenten. "Maar wij werken er al ruim twee jaar aan en willen niet wachten. We zitten ook bij GovUnited aan tafel, maar hebben gezegd: We gaan niet alles stopzetten. Wel moeten we goed afstemmen." Dimpact wil tegen augustus de eerste producten uitrollen. Later zijn ook activiteiten buiten strikte e-dienstverlening voorzien, zoals een klantencontactcentrum. GovUnited heeft zijn aanvankelijke ambitie, eind volgend jaar 250 aangesloten gemeenten, inmiddels drastisch bijgesteld. » pagina 5: e-gemeente

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in