Amerikaans wetsvoorstel tegen spam
Bedrijven als Microsoft en AOL Time Warner hebben zich positief uitgelaten over het voorstel. Een meerderheid in het Amerikaanse parlement lijkt zich te kunnen vinden in de 'Reduction in Distribution of Spam Act'. Tegenstanders vrezen dat het wetsvoorstel spam alleen erger zal maken omdat het uitgaat van 'opt-out'. In tegenstelling tot het 'opt-in'-principe, waarbij alleen reclame mag worden verstuurd naar e-mailadressen waarvan de eigenaar zich heeft aangemeld, geldt bij het 'opt-out'-principe dat e-mailreclame mag worden gestuurd naar iedereen die niet heeft gemeld dat hij geen ongevraagde reclame wil ontvangen. Het afmelden bij de afzender leidt echter vaak alleen maar tot meer ongewenste e-mail, omdat de spammer dan weet dat het om een 'actief adres' gaat. De 'act' verplicht de afzender een bestaand e-mailadres mee te sturen waar de ontvanger zich kan afmelden. Misleidende 'headers' en pornografische teksten en afbeeldingen in commerciële boodschappen waarvan de seksuele strekking niet expliciet uit de header valt af te leiden, kunnen drie jaar gevangenisstraf opleveren. (pli)