Overslaan en naar de inhoud gaan

Brinkhorst luchthartig over spam

Minister Brinkhorst van EZ maakt zich niet al te veel zorgen over spam en de wettelijke kaders die hiervoor zijn ontworpen. Hij antwoordt dit op Kamervragen, gesteld na het van kracht worden van de "Code Verspeiding Reclame via E-mail" op 15 juni jongstleden.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De PvdA stoort zich aan een aantal zaken, waaronder de onduidelijkheid die bestaat over het geven van toestemming voor het ontvangen van ongevraagde reclameboodschappen (het 'opt-in' principe). Mensen die wel geïnteresseerd zijn in ongevraagde e-mails met reclame moeten dat persoonlijk kenbaar maken. Volgens Brinkhorst is de procedure hiervoor helemaal niet zo onduidelijk als de PvdA beweert. "De richtlijnen zijn duidelijk, de ontvanger moet een actieve handeling verrichten om op een reclamelijst te komen staan. Nergens in de wet staat, dat dat moet gebeuren door het aanvinken van een hokje, zoals de vragensteller aangeeft", aldus Brinkhorst. De bewindsman is blij met het totstandkomen van de Code, omdat "De sector hiermee blijk geeft van betrokkenheid bij de overlast die door spam wordt veroorzaakt." Ook prijst hij de positieve houding om deze overlast voor de consument te beperken. (rak)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in