Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT-organisatie politie groeit tegen de klippen op

Op 14 februari 2002 is ISC (ICT-Service Coöperatie Politie Justitie en Veiligheid) opgericht met als doel het eenduidig en betrouwbaar organiseren van het aanbod van ICT-producten en -dienstverlening voor de veiligheidsketen, zoals een homogene infrastructuur en een set aan applicaties voor de politie.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De afgelopen periode zijn de ICT-afdelingen van 25 politiekorpsen samengebracht in ISC. Ook de ICT’ers van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) worden er nog dit jaar ondergebracht. Daarnaast is de ITO (Informatie en Communicatie Technologie Organisatie), die in 1998 is ontstaan door een samenvoeging van de ICT-afdelingen van het KLPD, per 1 januari 2004 geïntegreerd met ISC. "Het samenvoegen van al die organisaties was geen sinecure", vertelt Leon Bovée, die sinds eind 2003 aan het roer van ISC staat. Daarvoor was hij operationeel directeur van Rail Infrabeheer. "Elke deelnemer brengt zijn eigen werkmethoden en systemen in en heeft zijn eigen manier van denken. Er is tijd nodig om de verschillende bloedgroepen tot één geheel te smeden. Maar ik vind dat we al een heel eind op weg zijn." Toen hij bij ISC begon telde de organisatie zo’n dertig personeelsleden, inmiddels is het duizendste personeelslid in het zonnetje gezet. "Er is sprake van een stormachtige ontwikkeling. Het is de bedoeling dat we de komende tijd nog verder groeien naar 1200 medewerkers." Momenteel heeft ISC nog behoefte aan 134 FTE’s. De organisatie is vooral op zoek naar helpdeskmedewerkers en systeembeheerders. "Wij kunnen ons met onze primaire arbeidsvoorwaarden niet altijd meten met het bedrijfsleven, maar kunnen toch een goed pakket bieden omdat de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden hier vaak weer beter scoren. Bovendien heeft ons werk een grote maatschappelijk relevantie, iets wat elke Nederlander aangaat." Stage ISC kent zes verzorgingsgebieden: Noordoost (kantoor in Zwolle), Midden (Utrecht), Noordwest (Amsterdam), Zuidwest (Rotterdam), West (Den Haag) en Zuid (Tilburg). Automatiseerders die werkzaam waren op de ICT-afdelingen van de politiekorpsen die moesten worden opgeheven hadden de keuze: of meeverhuizen naar ISC of een andere baan aanvaarden binnen het eigen korps. Ruim 60 procent van hen besloot de overstap te maken naar ISC. "Omdat ondertussen de lopende projecten veel aandacht vragen en nieuwe applicaties moeten worden ontwikkeld, moesten we besluiten een fors aantal externen in te huren. Het bieden van continue dienstverlening, 24 uur per dag, 7 dagen per week, is namelijk onze belangrijkste opdracht. De uitdrukking ‘tijdens de verbouwing blijft de winkel open’ is dus zeker op ons van toepassing." Bovée schat dat er zo’n 400 IT’ers op projectbasis voor ISC werken. Intern leidt dat nog wel eens tot gemopper. "Ik begrijp dat hier onvrede over is, maar ik wil vacatures niet te lang open laten staan. Met alleen eigen mensen kunnen we het werk momenteel niet aan." Op termijn wil hij het aantal externen aanzienlijk terugbrengen. "Het probleem wordt opgelost, maar vervanging regelen door vaste medewerkers kost tijd." De ISC-directeur vindt zijn organisatie nog te veel in zichzelf gekeerd. "Het is logisch dat navelstaren in deze fase, waarin we volop aan het reorganiseren zijn, veel voorkomt. Wij proberen dat te doorbreken door bij ons personeel meer op het netvlies te krijgen waar zij het allemaal voor doen. Dat gebeurt door het hebben van intensief contact met onze klanten, door het voeren van overleg op verschillende niveaus en bijvoorbeeld door stage te lopen bij de politie, brandweer en ambulancediensten. Maar bovenal door een appèl te doen op iets wat ons allen bezighoudt: het bevorderen van de veiligheid op straat en thuis. Daar kan ISC een betekenisvolle bijdrage aan leveren." ISC werkt momenteel aan een landelijke informatiehuishouding voor de politiekorpsen. Een van de belangrijkste randvoorwaarden hiervoor is een nationale infrastructuur (de nutsvoorziening) waarop de rekencentra zijn aangesloten. Vorig jaar is een begin gemaakt met de uitrol van deze nutsvoorziening. In totaal zullen 1100 politielocaties op dit netwerk worden aangesloten. Daarnaast worden zeven rekencentra ingericht, die zo moeten worden gekoppeld dat 55.000 werkplekken kunnen worden beheerd en bediend. "Pas als ISC de ICT van alle korpsen beheert, kan worden overgegaan tot de vervolgstappen: het consolideren en vernieuwen van de applicaties. En die fase nadert heel snel", vertelt Bovée. Aangifte via internet Tegelijkertijd is ISC van start gegaan met de ontwikkeling van een aantal nieuwe applicaties, zoals de Politiesuite Handhaving Vreemdelingen (PSHV), waarmee de Vreemdelingenpolitie met moderne ICT wordt ondersteund bij het handhaven van het vreemdelingenbeleid. Daarnaast is een aantal landelijke applicaties reeds in gebruik genomen, zoals internetaangifte. Dit najaar worden weer drie politiekorpsen aangesloten, waardoor het totale aantal korpsen op 23 van de 26 komt. Ten aanzien van de opsporing wordt er sinds 2003 gewerkt aan een landelijk informatiesysteem, de Politie Suite Opsporing (PSO), gericht op het verbeteren van de informatie-uitwisseling tussen de korpsen. De ontwikkeling van dit systeem, dat eind dit jaar klaar had moeten zijn, is vertraagd. In maart van dit jaar is in de Regieraad ICT Politie overeenstemming bereikt over een meer stapsgewijze ontwikkeling en implementatie van het systeem. "Wij zijn blij dat hiertoe is besloten, want het project bleek veel omvangrijker en complexer dan gedacht. Het is absoluut een verstandige beslissing geweest om af te stappen van de ‘big bang’-benadering." Het gewijzigde plan loopt inmiddels en moet op korte termijn leiden tot een eenvoudige uitwisseling van opsporingsinformatie tussen alle korpsen. Vertrouwelijke informatie Ook de komende jaren staat er een hoop te gebeuren. Op dit moment ligt het accent nog op de politie, maar ISC wil zich ook gaan richten op de brandweer, ambulancezorg, justitie en de Koninklijke Marechaussee. "De vorming van de veiligheidsregio’s en de samenwerking tussen alle ketenpartners binnen die regio’s zijn belangrijke doelen in de komende vier jaar", vertelt Bovée. Zo heeft ISC opdracht gekregen om enige brandweerregio’s en de nationale en regionale crisis-coördinatie-centra aan te sluiten op de nutsvoorziening. "Je ziet duidelijk dat het delen van informatie en het afstemmen van de activiteiten van de verschillende partijen, zich steeds meer vertalen in geïntegreerde ICT-oplossingen." ISC en CIP (de vraagorganisatie voor ICT bij de politie) zullen een publiekrechtelijk karakter krijgen in de vorm van een voorziening tot samenwerking. Momenteel zijn de organisaties nog privaatrechtelijk en kan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties slechts beperkt invloed uitoefenen op het ICT-beleid van de politie. "Het is evident dat wij een publiekrechtelijke functie hebben en dus ook een overheidsorganisatie moeten worden, gelet op de vertrouwelijkheid van de informatie waarmee we werken. Wel is er nog discussie over de zeggenschap van deze overheidsorganisatie: welke partij krijgt welke bevoegdheden? Er zijn immers vele deelnemende partijen, die elk hun verantwoordelijkheden in deze aanbodorganisatie goed geborgd willen zien. De snelheid van dit besluitvormingsproces is zeker een punt van zorg."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in