Yacht heeft het lek boven
Dat is nu gecorrigeerd, maar het was vervelend om vijftig mensen in hun proeftijd te laten gaan en nog eens een man of honderd te laten afvloeien. Ze zijn voor zover we weten allemaal goed terecht gekomen bij andere onderdelen van het bedrijf of bij concurrenten. We hebben bij Yacht ICT nu twaalfhonderd mensen in dienst. Het verloop is terug tot een voor deze branche normale 25 procent. Dat betekent dat mensen gemiddeld vier jaar bij ons blijven. We hebben nog wat naweeën van dat lastige jaar 2000 in de vorm van enkele langdurig zieken, maar het korte verzuim is sterk afgenomen. En we zijn in de zwarte cijfers gebleven, iets wat veel van onze branchegenoten niet kunnen zeggen.” Net als zijn voorganger denkt Wagter in 2001 de omzet van het afgelopen jaar te kunnen consolideren om vanaf volgend jaar weer te gaan groeien. De verstoorde relatie met de OR, die vorig jaar het vertrouwen in Wagters voorganger opzegde, is hersteld.,,Als ondernemingsraad merken we nu dat er weer naar ons wordt geluisterd”, zegt OR-voorzitter Erik Kruse desgevraagd. Hij vertelt dat de raad een inflatiecompensatie voor had gesteld bij de invoering van het nieuwe belonings- en functiewaarderingstelsel dat onder de naam Job and Development House bij Yacht ICT is geïmplementeerd.,,Wagter heeft ons voorstel overgenomen als een goed idee”, zegt Kruse.,,Dat was in het recente verleden een ondenkbare gang van zaken.” Wagter bestrijdt de stelling dat de detacheringsmarkt voor ICT’ers is verslechterd. Volgens hem is er nog voldoende vraag naar zijn mensen.,,Het is wel zo dat de factor tijd uit de opdrachten is verdwenen. Vroeger moest alles snel. Klanten waren bang de boot te missen. Het kon niet schelen wat het kostte, als het maar gebeurde. De mensen waren niet aan te slepen. De telefoon werd bij wijze van spreken opgenomen met de begroeting ‘U spreekt met Yacht. We hebben geen mensen’. Het is een Bonanza geweest voor iedereen. Tegenwoordig vragen klanten naar oude begrippen als kosten en kwaliteit. Grote partijen als banken en verzekeraars tenderen bij aanzienlijke detacheringsklussen en willen om kosten te kunnen beheersen het aantal leveranciers beperken. Dat gaat trouwens ten koste van onze kleinere concurrenten, die het mede door dit marktproces momenteel moeilijk hebben.” Wagter wijst in dit verband op recente berichten van Aino, dat behalve winstwaarschuwingen ook een aanzienlijke koerswijziging aankondigde. Aino wil minder inzetten op detachering en zo snel mogelijk meer gaan doen aan ICT-diensten en consultancy. Volgens Wagter zal ook Yacht ICT die weg opgaan, maar stapje voor stapje.,,We doen het rustig aan en in overleg met onze klanten. Als we het onze klanten vragen, blijkt bijvoorbeeld dat met name de grote financiële dienstverleners volop bezig zijn om hun bestaande mainframe-automatisering webenabled te maken. Daarbij hebben ze mensen nodig die verstand hebben van Unix, Oracle en SQL, maar ook van Cobol en andere mainframetalen als CICS en DB2. Ervaring is essentieel. Ook blijkt dat inleners de verhouding vast versus ingeleend personeel willen veranderen. De ratio is niet meer 70 procent van buiten en 30 procent eigen personeel, maar gaat veel meer in de richting van 40 procent vreemd en 60 procent eigen. Dat betekent ook dat onze klanten behoefte hebben aan ontwikkelingsprojecten om hun eigen personeel uit te breiden en te scholen. We doen steeds vaker projecten van co-sourcing en co-learning, waarbij we onze interne competence-trainingscapaciteit inzetten voor ICT’ers van onze klanten. En natuurlijk hebben onze opdrachtgevers er dan begrip voor dat we ook een deel van onze eigen mensen op die job laten meeleren.” Loonsom Topman Yacht ICT Herman Wagter:,,Tot voor kort hing in ons bedrijf een salaris samen met een functiebenaming, net als bij de meeste organisaties. Wij liepen daarbij tegen een aantal beperkingen aan. Want soms is iemand doorgegroeid naar een hoger niveau binnen zijn functie en kun je dat alleen tot uiting laten komen in het salaris door een andere functienaam te verzinnen. Iets dergelijks kan ook gelden bij werving en selectie. Zo krijg je op den duur een wildgroei van titels en salarissen in je organisatie en verliest iedereen het zicht op de werkelijke relatie tussen capaciteiten, jobs en beloning.” Daarom heeft Yacht ICT samen met Hay Management Consultants een nieuwe functiewaardering en beloningsstructuur ontwikkeld in wat het Job and Development House is gaan heten, dat inmiddels is ingevoerd en geëffectueerd. Wagter:,,In juli krijgt iedereen een gesprek en een brief over de uitkomsten en gevolgen van het afgelopen inschalingstraject en vanaf september gelden de nieuwe loonschalen.” Hij bestrijdt dat dit traject is gelopen om de personeelskosten omlaag te brengen.,,Integendeel, per saldo is de loonsom straks mogelijk zelfs wat hoger, al zijn er ook gevallen waarin we constateren dat we momenteel boven marktconform betalen.” Iedereen heeft zichzelf mogen indelen op basis van de nieuwe classificatie. Daarna is de uitkomst door resourcemanagers gescreend. Volgens Wagter is slechts in twee van de twaalfhonderd waarderingen gebruik gemaakt van de beroepsprocedure. De OR moet bij een onderwerp als dit een instemmingsverklaring geven en dat is gebeurd, zoals voorzitter Erik Kruse bevestigt. Herman Wagter (45): “Het was vervelend om vijftig mensen in hun proeftijd te laten gaan en nog eens een man of honderd te laten afvloeien. Ze zijn voor zover we weten allemaal goed terecht gekomen.” foto: wilfried overwater