Overslaan en naar de inhoud gaan

Onhandige software is erger dan spam

Bestrijding van spam is noodzakelijk. Het verlies door spam bedraagt 874 dollar per medewerker per jaar, volgens Nucleus Research. Eerder deden al schattingen de ronde van een schade voor het bedrijfsleven van circa 10 miljard wereldwijd per jaar.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Als frequent pc­gebruiker vraag ik mij echter af of er niet veel meer winst te behalen valt uit het verbeteren van de interface van softwareproducten en besturingssystemen. Zelf gooi ik spam vrijwel altijd ongezien weg. Ik geloof nooit dat ik er meer dan twee minuten per dag aan besteed. Ik ben echter veel meer tijd kwijt met de onhandigheden die nog steeds in de interface van Windows en in diverse Office­applicaties zitten. Enige voorbeelden: vrijwel elke keer dat ik een tekst maak in Word, gebeurt het dat ik per ongeluk de ‘Insert’­mode heb ingeschakeld. Geen probleem, daar is wat op gevonden: met ‘control z’ kunnen we de per ongeluk overtypte tekst terughalen (en de nieuw toegevoegde tekst weghalen, al is dat niet de bedoeling). Zo zijn er ook hulpmiddelen om te corrigeren dat ik per ongeluk hoofdletters aan het typen ben. Maar als de Caps Lock op een toetsenbord was wat erop stond, en werkte zoals op een traditionele typemachine (namelijk het vastzetten van de Shift­toets) zou het probleem van onbedoelde hoofdletters voorkomen kunnen worden, in plaats van opgelost. Hetzelfde kunnen we doen met de Insert­toets, door daar een combinatietoets van te maken. Ervan uitgaande dat computergebruikers gemiddeld ongeveer even handig zijn met typen als ik, schat ik dat we alleen al met deze simpele ingrepen wereldwijd meer besparen dan met het bestrijden van spam, juridisch of technologisch. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei onbegrijpelijke onhandigheden en inconsistenties in ‘user interfaces’, zoals: wanneer ik in Word, scrollend met de muis, een stuk tekst wil selecteren tot aan het eind van de pagina, ben ik voor ik het weet, tientallen pagina’s verder. Bladeren door documenten langer dan een schermpagina is in vrijwel elke applicatie een ramp, maar in Word nog een stukje vervelender door het overslaan van zichtbare stukken pagina zonder tekst. Multitasking en knippen en plakken is handig, maar het zou nog handiger zijn als in voorkomende gevallen de schermen waarop ik knip en plak, altijd naast elkaar zichtbaar blijven en pas verdwijnen als ik dat wil. In Powerpoint zoek ik vergeefs naar ‘letters doorhalen’ of ‘printvoorbeeld’. Het zou erg handig zijn als in Windows Verkenner met de rechtermuisknop een nieuwe map onder bestaande zou kunnen worden gemaakt, een contextafhankelijke functionaliteit die zeer voor de hand ligt. Het zou ook prettig zijn als in browsers in één oogopslag duidelijk was of ik in een extra venster zit of in het bovenste, zodat ik mezelf niet per ongeluk van het world wide web afgooi, waarna ik eerst weer mijn homepage moet afwachten voor ik terug kan (zoeken) naar waar ik was. Ook browsernavigatie is een ramp: als ik kijk naar mijn ‘geschiedenis’ van dit moment, zie ik daar zeven keer achter elkaar ‘Automatisering Gids’ staan. Het duurt even voor ik daartussen het artikel over Nucleus Research en de kosten van spam heb teruggevonden. Mr. De Pous vraagt zich in AG nr. 26 af waarom Microsoft spam niet bestrijdt met technologie; ik vraag mij af waarom Microsoft tijdverspilling en kosten niet aanpakt met behulp van technologisch betere interfaces. Uiteraard is dit niet meer dan een persoonlijke observatie, maar het lijkt mij heel goed mogelijk om Nucleus Research of bijvoorbeeld de Gartner Group een onderzoek te laten doen naar de kosten van onhandigheden, onduidelijkheden en inconsistenties in user interfaces. Ik durf er wel iets op in te zetten dat deze kosten een veelvoud bedragen van de kosten van spam. Bijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in